Page 41 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 41
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
2.4. Dördüncü Çalıştay Grubu: İş Verimliliği ve Motivasyonu Etkileyen Faktörler müdürlüğün “bir kişi evden çıktıktan sonra hangi yöne giderse gitsin 20 dakika içerisinde bir PTT A.Ş.’ye
ulaşsın” mantığından hareketle şekillenmektedir. Bu düşünce çerçevesinde 1 yıl içinde İstanbul Anadolu
Oturum Başkanı:
yakasında 42 tane merkez, 40 tane de şube açılmıştır. Bu durum eleman eksikliğini de beraberinde getirmektedir.
Birlik Haber-Sen Genel Başkan Yardımcısı
2018 yılı itibariyle işyeri açma 5 farklı kriter üzerinden şekillenmektedir. Nüfus yoğunluğu, göç, işlem
Ahmet KARAGÖZ kapasitesi, işyeri sayısı ve personel sayısı gibi kriterler sisteme girilerek işyerinin nerede açılacağına karar
Muzaffer BOSKURT verilmektedir. Bu karar verilirken gelecekteki potansiyel durumu dikkate alınmaktadır.
İş yeri açma kriterlerinin objektif ve standart olarak belirlenerek açılacak işyerlerinin buna göre açılması
gerekmektedir. Açılacak işyerlerinde en az 2 personelin çalışması ve planlamanın buna göre yapılması
gerekmektedir.
Öte yandan şubelerin yeterince güvenli olmaması diğer bir sorundur. Kiraların yüksek olmasından dolayı
ana caddeler yerine ara sokaklara açılan şubelerin -personelin çoğunluğunun da kadın olduğu düşünüldüğünde-
yeterince güvenli olmaması bahsedilen sorunlar arasında yer almaktadır. Ayrıca şubelerde temizlik elemanının
bulunmaması eleştiri konularından bir tanesidir. İş yeri açma politikaların da bu eleştirilerin de göz önünde
bulundurulması kurumun geleceği açısından faydalı olacaktır.
2.4.2. Terfi ve Kariyer Gelişimi ile İlgili Tespit ve Öneriler
Etkin bir kariyer yönteminin varlığı hem işletmeyi hem de çalışanı olumlu yönde etkileyecektir. Kariyer
Küreselleşme ile artan rekabet koşulları, iletişim teknolojisindeki gelişmeler, tüketim alışkanlıklarının yönetiminin sağlıklı işlemediği kurumlarda ise özellikle çalışanlar açısından birçok problemle karşı karşıya
farklılaşması, son yıllarda ekonomik, toplumsal ve siyasi yapılarda değişikliği beraberinde getirmiştir. İş kalınacaktır.
ve işlerin yürütülmesinde etkinlik, verimlilik, vatandaş odaklılık, şeffaflık sağlayan ülkeler egemen olmaya PTT A.Ş. çalışanlarının sıklıkla üzerinde durduğu bir başka sorun alanı olarak kariyer planlaması öne
başlamıştır. Yeni bir sistem oluşturmadan önce mevcut yönetim anlayışının, şirket yönetim sistemlerinin doğru çıkmaktadır. Personelin yüksek performans gösterdiği, işinin gerektirdiği beceri ve yetkinlikleri eksiksiz
bir şekilde incelenmesi, sorunlu alanların tespit edilmesi ve bu sorunlu alanların giderilmesi, daha verimli, etkin, tamamladığı, hatta lisans veya yüksek lisans eğitimi tamamladığı durumlarda bile 5 yıl, 10 yıl, 15 yıl sonrası
şeffaf ve adil hizmetin geliştirilmesiyle sağlanacaktır. Bu durum personelin göreve alınmasından yetişmesine gibi uzun dönemli kariyer planlaması yapamadığı çünkü kurum içi dinamiklerin buna müsait olmadığı
ve görevden ayrılmasına kadar olan süreçte ödül ve ceza sisteminin yanı sıra hukuki, mali, sosyal hak ve belirtilmektedir. Benzer sorun teknik personel için de söz konusudur. Teknisyenlerin uygun şartlar oluştuğunda
yardımları verimlilik, liyakat, kariyer ve adalet temelinde düzenleyecek bir insan kaynakları yönetim modeli tekniker olmasının yolunun açılması gerektiği de belirtilmektedir.
oluşturulmasına bağlıdır. Şu bilinmelidir ki; kurumların en önemli varlığı olan insan kaynağının verimliliği
artırılması, günümüzde çalışma hayatının önceliklerinin başında gelmektedir. Terfi ve kariyer gelişimi sürecinde öncelikle görevde yükselme ve unvan değişikliği sınav ve mevzuatının
günümüz şartlarına uygun olarak revize edilmesi ve kadroların gençleştirilmesi önerilmektedir. Verimliliğin
Günümüzde işletmelerin en önemli unsurunun insan kaynağı olduğu kabul edilmektedir. Geçmişte bir
maliyet unsuru olarak görülen insan gücü, günümüzde işletmelere katkı değer yaratan ve örgütlerin amaçlarına bu şekilde sağlanacağı düşünülmektedir. Görevde yükselme ve unvan değişiklikleri personel performansı da
ulaşmasını sağlayan en önemli faktör olarak görülmektedir. Örgüt içerisindeki çalışan personele gereken dikkate alınarak tekrar planlamalıdır.
değerin verilmesi, ihtiyaçlarının karşılanması çalışanların verimliliğini ve motivasyonunu olumlu yönde • Şirkette şef pozisyonunda yüzde 10 açık meydana geldiğinde sınav açılması,
etkileyecektir. İşletme yönetiminin amacı, çalışanları etkili ve verimli çalışabilmeleri için motive etmektir. • Müdürlük pozisyonunda belli bir açık meydana geldiğinde yönetim kurulu tarafından müdürlük
1
Her kurum içerisinde bu motivasyon ve verimliliği etkileyebilecek birçok faktör bulunmaktadır. atamasının yapılması önerilmektedir.
Dolayısıyla kurumda çalışan personelin kariyer planlamasını yapabilmesi öngörülmektedir.
2.4.1. Personel Eksikliği ile İlgili Tespit ve Öneriler
Diğer yandan tayin sisteminin revize edilerek çağın gereklerine uygun olarak ve ülke gerçekleri de göz
PTT A.Ş. içerisinde personel eksikliği yaşanmasına rağmen şube sayısının artırılması iş verimliliği ve önünde bulundurularak puanlama sistemine geçilmesinin gerekli olduğu ifade edilmektedir. Bu sistemin
motivasyonu etkileyen sorunların başında gelmektedir. Şube sayısının sürekli artırılması ve birbirine çok kurulması ile birlikte kurum politik baskıdan da kurtulmuş olacaktır.
yakın mesafelere yeni şubeler açılması yoğun olarak eleştiri konusu olmuştur. Özellikle bazı bölgelerde
yaşanan eleman sıkıntısına rağmen yeni şube açılması, beklenen verimi düşürmekte ve açılan şubeleri atıl hale Bütün alınacak personelin dağıtıcı olarak alınması ve eğitim durumuna göre belli bir süre sonra gişeye
getirmektedir. geçirilmesi öneriler arasındadır. Baş dağıtıcılara sorumluluk yüklenmesi ancak yetki verilmemesi önemli
sorunlardan bir diğeridir. Ayrıca dağıtıcı personelin görevde yükselme açısından kariyer yollarının tıpkı diğer
Merkez şube açılma politikasının doğru bir şekilde planlanmaması önemli sorun alanlarından biri olarak personeller gibi açık tutulması kurum açısından önemli bir avantaj sağlayacak, aynı zamanda da personelin
görülmektedir. Çok kısa mesafeler arası şube açılması olumsuz bir tablo olarak dikkat çekmektedir. Merkez motivasyonu artacaktır.
ve şubelerin yerleşme planlarının en iyi şekilde planlanması gereği ortadadır. Şube açma politikası genel
40 41