Page 36 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 36
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
dışında toplu tahsilat işlemlerinin yapıldığı, toplu kabul teslim işlemlerinin yapıldığı ve puanların bir kaç gün Performans kriterlerinin eksiklikleri giderilmeden kriterleri tutturamayan personele sırasıyla ikaz, eğitim,
içerisinde 12-13 binlere çıktığı gişelerde ve cihetlerdeki olağan dışı işlem adetlerini diğer çalışanlarla denge- yer değişikliği ve idari işlem tesis etme gibi cezai müeyyidelerin uygulanmasının kesinlikle kaldırılması ge-
lemek ve sistemin kendi içerisindeki tutarlılığını korumak için getirilmiş bir sınırlama olarak açıklanmaktadır. rektiği belirtilmektedir.
Cihetler arası farklılıklardan kaynaklanan sorunlara ilişkin olarak ise; bazı cihetlerin işlem potansiyelinin Personel uyarma veya kınama cezası aldığında personelin performans yetkinlik puanından 6 ay boyunca
fazlalığından ötürü kendiliğinden getirdiği avantajların her halükarda performans aldırması sonucunun ortaya %10 ve %20’lik kesintiler yapıldığı bilinmektedir. Söz konusu 6 aylık sürenin çok uzun olduğu ve bundan
çıkabildiği, buna yönelik olarak ise konuyla alakalı posta kargo dairesinin yeni bir cihet çalışması yaptığı be- ötürü personelin iş motivasyonunun azalabileceği, bu cezai sürenin ilgili ay ile sınırlı kalması, yani personel
lirtilmektedir. Bu çalışmanın sonucunda; cihet zorluk katsayılarından ve sistemin toplu işlemler yoluyla suisti- hangi ayda ceza almışsa yetkinlik puanı kesintilerinin o ayda yapılmasının daha etkin olacağı belirtilmektedir.
mal edilmesinden kaynaklı sıkıntıların en aza indirileceği umudu dile getirilmektedir. Bu noktada dağıtıcıların Performans değerlendirme yönetim sisteminin amaçlarından ve kullanım yerlerinden birisinin norm kadro
gidecekleri cihetleri seçme şansının olmadığı ve cihet zorluk katsayısının doğru ayarlanmasının performans belirlenmesi olduğu kabul edilmektedir. Ancak dikkat edilmesi gereken nokta norm kadro belirlenmesinin
sisteminin sağlıklı işlemesi bakımından çok önemli olduğu ısrarla vurgulanmaktadır.
sadece performans sonuçlarına göre yapılmaması gerektiğidir. Yalnızca istatistiksel veriler değerlendirilerek
Yukarıda belirtilen zorluk katsayıları ve üzerine çıkılması gereken ortalama performans kriterlerinin yerel/ norm kadro belirlenemeyeceği, çünkü PTT çalışanının çoğu yerde fiziki çalışmaya dayalı olarak iş gördüğü
bölgesel olarak belirlenmesi gerektiği, özellikle büyükşehirler ile küçük şehirler arasında kriterlerin farklılaş- ve bununla birlikte PTT’nin kamu hizmeti yapan bir hizmet kuruluşu olduğu dikkate alındığında sadece per-
ması gerektiği de önemle dile getirilmektedir. formans puanı ile çalışan sayısı belirlenmesinin son derece yanlış olduğu sonucuna varılmaktadır. Yeni açılan
PTT A.Ş.de uygulanan performans sistemi sonucunda personelin elde ettiği performans puanı işlem puanı şubelerde, iş hacmi düşük olan küçük ilçelerdeki merkezler ve dağınık cihetlerde yapılan işlemler ile perfor-
(%80) ile yetkinlik puanının (%20) toplamından oluşmaktadır. Personel işlem puanını ve toplam performans mans kriterleri asla tutturulamamaktadır. Öyle ise buralarda performans puanlamasına göre norm 1 olacak
puanını bildiğinden yetkinlik puanını da hesaplayabilmektedir. Oysaki yetkinlik puanı bir sicil değerlendirme ve çalışanlar tek çalışmak zorunda kalacaklardır. Bu durumda buralarda çalışacak olanların izni, hastalığı
yöntemidir ve yöneticinin kanaatini içermektedir. Personelin yöneticisinin kendisi hakkında verdiği başarı ve hiçbir insani ihtiyacı olmayan ATM olarak görülmesi sonucu kurumda iş barışı bozulabilecek, aidiyet ve
puanının gizliliğinin esas olması gerektiği dile getirilmektedir. verimlilik zedelenebilecektir. Kurumda personel istihdamında istikrar sağlanabilmesi için bu düşüncenin terk
edilmesi önerilmektedir.
2.2.2. Performans Yönetim Sisteminin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler Tekniker veya teknisyen olarak görev yapan personelin yaptığı işlere ilişkin ivedilikle performans kriteri
belirlenmesi ve bu teknik personelin performans sistemine dâhil edilmesi gerektiği vurgulanmaktadır.
Performans değerlendirme yönetim sisteminde yapılacak olan her türlü geliştirme ve değişim işleminde
sağlıklı sonuçlar alınabilmesi için sendikaların ve sahadan yöneticilerin görüşünün muhakkak alınması gerek- Çeşitli işlemlerin sisteme dahil edilmesi, çeşitli işlemlerin de işlem puanlarının güncellenmesi gerek-
tiği üzerinde görüş birliği oluşmaktadır. tiği vurgulanmaktadır. Buna göre;
Performans sisteminin objektif kriterler taşımaması eleştiri konusu yapılmıştır. Performans sisteminin her • Telefaks gönderilerinin performans puanına dahil edilmesi,
çalışan için adil olarak uygulanmadığı ve altyapısında bir takım problemlerin yattığı ifade edilmektedir. İlgili • Hızlı tebligat dağıtımı yapan bir dağıtıcı en az 5-6 mahallenin dağıtımını yaptığından bu gönderilerin
sorunların çözümünde ise personellerin farklı çalışma şartları altında görev yaptığı düşünülerek çalışılan işye- ayrı kriterde değerlendirilmesi ve işlem puanlarının arttırılması,
ri, birim, şube bazında bir düzenleme yapılması gerektiği önerilmektedir. • Yurtdışından gelen kayıtsız küçük paketlere ilişkin ayrı puanlama yapılması,
Performans kriterlerinin bölgesel/yerel farklılıkları gözeterek oluşturulması gerektiği sonucuna varılmak- • Merkezlere gelen posta kutusu gönderisi ve posta kutusu kayıtları, posta abone kutusu takipleri, mevkuf
tadır. Her bir bölgenin, her ilin, hatta her merkezin çalışma şartlarının kendine özgü zorluk ve kolaylıkları kayıtları ilan listeleri gibi birçok işlemin puan olarak karşılığı olmadığı aktarılmaktadır.
olduğu dikkate alındığında; Mardin’de, Konya’da Artvin’de, Edirne’de, Bursa’da ve İstanbul’daki çalışanla- Bu ve benzeri işlemlerin gerekli çalışmalar yapılarak puanlamaya dahil edilmesi gerektiği belirtilmektedir.
rın çalışma şartları, işlem sayıları ve hacimleri ile diğer etkenler aynı sepetin içine konularak ortak katsayı ve
işlem barajlarının belirlenmesinin ve buna göre değerlendirilmesinin sağlıklı ve adaletli sonuçlar vermediği 2.2.3. Performans Sisteminde Görülen Aksaklıklar ve Çözüm Önerileri
belirtilmektedir. 1.Cihet Zorluk Katsayısı Tespitinde Görülen Aksaklıklar
Performans değerlendirilmesine ilişkin günlük 636 puan barajının kaldırılması gerektiği düşünülmektedir. İşletme Kontrolörlerince cihet tespit çalışmaları yapılırken 45 adet veri kıstas olarak alındığı halde Cihet
Söz konusu puan barajının sürmesi gerektiğine yönelik argümanın dayanağı olan sistemin suistimale karşı Zorluk Katsayı hesaplanmasında Dağıtım Türü, Dağıtım Şekli, Cihet Dağıtım Alanı, Toplu Gönderi Yüzdesi
korunmasına ilişkin PTT A.Ş.’nin personeline ve birim yöneticilerine güvenmesi, personel ve yöneticilerin de ve Toplu Gönderi Türü olmak üzere 5 veri kriter olarak alınmaktadır. Bu neden ile Cihet Zorluk Katsayıları
etkin bir otokontrol ile suiistimal endişelerine fırsat verilmemesi gerektiği sonucuna varılmaktadır. eksik hesaplanmaktadır.
Performans ücreti temel ücretin %30’unu geçemez kuralının kaldırılması veya yukarı yönlü revize edilmesi Örnek 1:
temennisi dile getirilmektedir.
Yaya kayıtlı/kayıtsız 10 km üstü dikey yerleşim bir cihetin Cihet Zorluk Katsayısı 1.75’tir. Sarıyer Posta
Performans ücretlerinin 2-3 aya varan gecikmelerle ödendiği belirtilmektedir. Gerekli düzenlemeler yapı- Dağıtım Merkezi gibi Evrensel Posta kapsamında hizmet verilen cihetler bu kapsama girmekte ancak bu cihet-
larak her ayın performans ücretinin takip eden ayın 15’ni geçmeyecek şekilde ödenmesinin personel motivas- lerde gönderi sayısının çok olmamasına rağmen ciddi miktarda zaman ve emek sarf edilmekte ancak çok düşük
yonunu artıracağı düşünülmektedir. performans puanları alınmaktadır.
34 35