Page 34 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 34

Genel Yetkili Sendika                                                 Yetkili Konfederasyon

 BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                        BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


 Gişe ve büro görevlisi bir personelin çalışacağı birimi ve dağıtıcı personelinde dağıtacağı ciheti seçeme   çeşitli mekanizmalarla sistemin işleyişine ve kurum performansına dâhil etmek durumunda olduğu vurgulan-
 hakkı olmadığından  merkez bazlı puana göre performans ödenmesi gerektiğini örneğin . Bir cihette   günlük    maktadır.
 150 -200 gönderiyi çok rahat dağıtabilirsin ama başka bir cihet dağınık ve yatay yerleşim olduğu için 50  tane   PTT A.Ş’de Performans Değerlendirme Yönetim Sistemi 1 Ağustos 2015 tarihi itibari ile uygulanmaya baş-
 dağıtamıyorsun. Merkezde günlük 400-450 işlem yapılırken   Bir şubede günlük ortalama 100 işlem yapılıyor   lamıştır. Uygulamanın başladığı andan itibaren sahadaki sorunlara ve taleplere göre tespit edilen eksikliklerin
 çünkü müşteri yok ama o şubeyi açmak zorundasın.  Sağ olsun Erdoğan Bey bunları hep not aldı hepsini inşal-  kısmi olarak yapılan iyileştirmelerle giderilmeye çalışıldığı bilinmektedir.
 lah önümüzdeki dönemde yeni performans sisteminde  değerlendireceklerini söylediler.
               Performans sistemi uygulanmaya başladığı 2015 yılında toplam 3860 gişe ve büro görevlisi ile 666 dağıtıcı
 Başmüdürlük ihtisas servislerinde çalışanlar, Teknik personel, Baş dağıtıcı  ve bürolarda çalışan  gişe ve   performans ücreti almaya hak kazanmıştır. 2016 yılında bu sayılar gişe ve büro görevlileri arasında 10.693’e,
 büro görevlilerine  performans verilmediğini  bu kadrolara performans verilip verilmeyeceğini  hakkında bir   dağıtıcılar arasında ise 5.594’e yükselmiştir. 2017 yılı için performans ücreti almaya hak kazanan gişe ve büro
 soruya   Erdoğan Bey şu şekilde cevap verdi: Ölçülebilir olan her şeye ikinci aşamada performans gelecek.   görevlilerinin sayısı 12.949 ve dağıtıcıların sayısı 14.017 olarak gerçekleşmiştir.
 Ölçülebilirliği  olduğu sürece yani biz büro memurunu ne şekilde ölçebiliriz veya baş dağıtıcıyı  ne şekilde öl-  Performans yönetim sisteminin geliştirilmesine yönelik ikinci aşama çalışmaları devam etmektedir. Buna
 çebiliriz diye çalışma olduğunu söylediler. İnşallah  yakın zamanda bu çalışmayı görebileceğiz. Tekrar oturup   göre; ikinci aşamada PTT matik sorumlusu, ayrım ve sevk memuru, büro memuru, başdağıtıcı, veznedar, şef,
 değerlendireceğiz, konuşacağız ve belki yeni bir çalıştay daha yapacağız  sahada bu işlerle alakalı   arkadaşlar-  müdür, başmüdür yardımcısı ve başmüdür unvanlarında çalışan tüm personelin sisteme dahil edilmesi plan-
 la daha nasıl iyi olabilir eksikler nelerdir diye bunları değerlendireceğiz
            lanmaktadır.
 Bizim konumuz bu kadardı. Yeni yapılan  çalışmayı bekliyoruz. Toplntımıza katılan tüm katılımcılara özel-  Çalıştay  oturumlarında  performans  sistemine  yönelik  çeşitli  eleştiriler  dile  getirilmiş  olmakla  birlikte,
 likle  bize destek veren şube müdürümüz  Erdoğan Bey’e  buradan teşekkür ediyorum. Yeni hazırlanan perfor-  olumlu görüşler de dile getirilmiştir. Buna göre; performans sisteminin verimi artırdığını istatistiklerle açık-
 mans sisteminin  yayınlanmadan önce taslak olarak görürsek en azından sahadaki arkadaşlarla bu işte yorulan   lanmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan performans sisteminin kurumsal hedef ve stratejiler açısından önemi vur-
 insanlar da bir fikir beyan edebilirse çok iyi olur diye düşünüyorum. Teşekkür ederim  gulanmıştır. Stratejik planların ve kurumsal hedeflerin belirlenmesinde, iş gücü açığının belirlenmesinde, per-
            sonel hareketlerinde, eğitim çalışmalarının çıktılarının değerlendirilmesinde performans sisteminin sonuçları
 2.2.1. Tespitler  kullanılmaktadır ve gelecekte daha çok kullanılacaktır.
 PTT A.Ş.’de uygulanan performans yönetim sistemine göre; dağıtıcı ve gişe/büro görevlisi personelin yap-  Performans ölçümünün, stratejik planda, istihdam, norm belirleme, eğitim planlamada kullanıldığı ve ama-
 tığı iş ve işlem adetlerinin belirlenmiş olan katsayılarla çarpımı sonucu bulunan işlem temelli puan (%80) ve   cın verimi arttırmak, verimin arttırılmasına katkıda bulunan personele de emeğinin karşılığını vermek olduğu
 birim amirlerince yapılan değerlendirmeye dayalı yetkinlik temelli puanın (%20)  toplamı personelin per-  belirtilirken; bu sistemin bir ödüllendirme sistemi olmadığı, ödül ve ceza bu işin çıktılarından birisi olduğu
 formans puanını belirlemektedir. Personel için hesaplanan performans puanı belirlenen ortalamanın üzerine   vurgulanmaktadır.
 çıktığında temel ücretin %30’unu aşmayacak şekilde personele performans ücreti ödenmektedir.  PTT A.Ş.’de uygulanan performans yönetim sistemine yönelik çalıştay oturumlarında dile getirilen eleşti-
 Performans yönetim sistemlerinde uygulamada genellikle karşılaşılan durum kurum içinde performansı en   rileri aşağıdaki şekilde gruplandırmak mümkündür:
 yüksek olan %10’daki dilimde yer alan personelin ödüllendirilmesidir. Oysa PTT A.Ş.’de uygulanan model-  •  Performans yönetim sisteminin kapsamına girmeyen statü ve işler açısından eleştiriler,
 de sadece en üstteki %10’luk dilimde yer alanlar değil, performansı belirlenen standardın üzerinde olan tüm
 personelin performans ücreti alması söz konusudur. Bu durum sistemin çalışanlar arasında en takdir edilen   •  Bölgesel/coğrafi özelliklere göre değişen iş yükü ve zorluk derecesi açısından eleştiriler;
 yönünü oluşturmaktadır.  •  Cihetler arası farklılıklardan kaynaklanan eleştiriler ve bazı cihetlerde çalışan personelin kolaylıkla per-
                  formans kriterlerini sağlarken bazı cihetlerde bunun mümkün olmadığının dile getirilmesi,
 Uygulanan performans yönetim sistemi idari hizmet sözleşmesi ile çalışan yaklaşık 5050 PTT çalışanını
 kapsamaktadır. 399 sayılı KHK’ya göre istihdam edilen yaklaşık 14.619 PTT çalışanı performans yönetim   •  Kurum içinde aynı işi yapan ancak farklı unvan ve statülerde çalıştıkları için birisi performans ücreti
 sistemine dâhil değildir. Bununla birlikte, 399 sayılı KHK’ya göre çalışanlara yönelik ceza yaptırımı sistemi   alırken diğer personelin alamamasının işyeri huzurunu zedelediği görüşünün belirtilmesi.
 getirildiği, ceza sistemi varsa bununla birlikte ödül mekanizmasının da mutlaka devreye sokulması gerektiği,   Yukarıda sayılan eleştiri başlıklarını detaylı örneklerle açıklayacak olursak; performans yönetim sistemine
 kurumun yıllık personelin %5’ine kadar ödül verme hakkı bulunduğu belirtilmektedir. Buna karşılık açıkla-  dâhil edilmeyen işler ve çalışanlar arasında yer alan, tebligat dağıtıcısı, ATM sorumlusu, büro memuru, mu-
 malarda ise; yönetmelikte başarı ücreti olarak geçen bu sistemin, yıl içerisinde performans puanları belirli bir   hasebe veznedar yardımcıları ile başmüdürlükte çalışan ve genel müdürlükte çalışan personelin durumu dile
 düzeyin üzerine çıkan en yüksek yüzdelik dilimlerdeki çalışanlara ödül verilmesi olarak hayata geçirilebilece-  getirilmiştir. Buna ek olarak performans yönetim sisteminin kapsamına dâhil edilmeyen bir başka kesim olan
 ği üzerinde durulmuştur.   teknik personel de hem iş yükü hem de neredeyse 7 gün 24 saat her an arıza nedeniyle işe çağrılma durumun-
 Ceza yaptırımı sistemine ilişkin olarak ise; uygulamanın amacının iş yükünün personel arasında dengeli   dan ötürü çok çalışsalar bile performans ücreti alamamalarından duydukları sıkıntıyı dile getirmektedirler.
 dağılımını sağlamak olduğu, bunun ancak olağan dışı ve sürekli düşük performans gösterildiği durumlarda   Buna karşılık birinci aşamada doğrudan hizmet sunumunda çalışan personel gözetilerek kurulmuş bir siste-
 devreye sokulacağı, bu sistemle birlikte hem çalışanların hem yürütülen işin verimliliğinin korunmasının sağ-  min olduğu, ikinci aşamada, gişe arkasında sevk ayrım bölümlerinde çalışan, başmüdürlüklerde, idari bürolar-
 lanmaya çalışılacağı belirtilmektedir. Bu bağlamda yurtdışından örnekler incelendiği zaman bütün performans   da çalışan arkadaşları da kapsayacak şekilde sistemin kapsamının genişletileceğinin altı tekrar çizilmektedir.
 yönetim sistemlerinde amacın kurumu sürükleyen %20-30’luk kesimi belirleyip bunları ödüllendirmek olduğu   Performans sistemine ilişkin eleştirilen yoğunlaştığı bir diğer alan günlük puan barajı ve yapılan işlerin
 ve kurumun performans açısından en alttaki %2’lik %3’lük dilimlerinde performans gösteren çalışanlarını
            niteliği açısından bu barajın uygulamada yarattığı sıkıntılardır. 636 barajı, genellikle çok istisnai durumlar






 32     33                                                                                                    33
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39