Page 30 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 30

Genel Yetkili Sendika                                                 Yetkili Konfederasyon

 BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                        BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


 Son yıllarda PTT A.Ş.’nin hukuki konumu hakkında sıkça tartışma yaşandığı görülmektedir. Tartışmaların   b) Kamu kurum ve kuruluşlarında uyarma ve kınama hariç disiplin cezası almamış olması,
 odağında PTT A.Ş.’nin klasik bir kamu kurumu mu, özel yasaya tabi bir KİT mi, yoksa tamamen özel bir   Şartıyla atamaya yetkili makamca göreve başlatılabilir.
 anonim şirket mi olduğu yer almaktadır. 2018 yılı itibariyle görülmektedir ki, PTT A.Ş. 5.000.000.000,00
 TL’lik sermayesi ile bir anonim şirkettir. Personel alım politikası, 24.12.2017 tarih ve 30280 sayılı Resmi   (4) Alınacak personelin pozisyonu; diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektördeki iş tecrübesi, unvan
 Gazete’de yayımlanan 696 sayılı KHK sonrasında şirkete nasıl personel alınacağını düzenleyen yönetmelik   ve görevleri dikkate alınarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
 yürürlüğe konulmuştur. 696 sayılı KHK’da yapılan düzenleme uyarınca, kamu kurum ve kuruluşlarına personel   Görüldüğü gibi, son düzenleme ile PTT A.Ş. bünyesine eleman alımı büyük ölçüde değişmiştir. Alınan
 alınmasına  dair  mevzuat  hükümlerinin  PTT A.Ş.’de  istihdam  edilecek  personel  hakkında  uygulanmaması   personel idari hizmet sözleşmesine göre istihdam edilecektir. PTT A.Ş. artık kamu olarak değil, hukuki statüsüne
 yönünde  düzenleme  yapılmıştır. Ayrıca  bir  geçici  madde  düzenleme  yapılarak,  1/1/2017  tarihinden  sonra   uygun anonim şirket olarak düşünülecek ve personel alım politikaları bu durum üzerinden şekillenecektir.
 yapılan sınavlarda başarılı olan ve haklarında yapılan güvenlik soruşturması olumlu sonuçlanan adayların   Kurum istediği taktirde mülakat sınavı yapabilecektir.
 atama işlemlerinin geçerliliğinin devam etmesi kararlaştırılmıştır.
               Bir diğer eleştiri noktası da kurum içerisinde mesleki yeterlilik sınavının yapılmamasıdır. Yeni yapılan
 29/12/2017 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe konulan yönetmeliğe göre, PTT’ye personel alımı iki   düzenleme  ile  denetçi  ve  iç  denetçi  yardımcılarına  belli  bir  sürenin  sonunda  yeterlik  sınavı  yapılması
 türlü olacaktır:  planlanmaktadır. Ancak  getirilen  önerilerde  tüm  personelin  belirli  bir  süre  sonunda  kendi  biri  işe  alakalı
 1. İlk grupta personel, yine yazılı, sözlü veya uygulamalı sınavla alınacaktır. Ancak sınavı PTT yapacaktır.   yeterlilik sınavına tabi tutularak niteliğin daha da artırılması yönündedir.
 Başvuru  şartları  Yönetim  Kurulunca  belirlenen  Postacı  ile  Gişe  ve  Büro  Görevlisi  pozisyonları  için   399  Sayılı  Kanun    hükmünde  kararnameye  göre  çalışanların  ünvan  değişikliklerinde  İHS  genel  şartı
 yapılacak alım yazılı sınav ile yapılır.  aranması gerekmektedir.
 2. İkinci grupta ise deneyimli personelin şirkete alınması bulunmaktadır. Deneyimli personel şirkete alınırken
 sınav yapılmayacaktır.
               2.3.2. Personel Statü ve Ücretleri ile İlgili Tespit ve Öneriler
 Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi’nde Çalıştırılacak İdari Hizmet Sözleşmeli Personel Hakkındaki
 Yönetmeliğe göre personel alım ve istihdam şekli;   PTT A.Ş. içerisinde yer alan en önemli sorunlardan bir tanesi kurum içinde birçok farklı statünün yer alması
            ve dolayısıyla çok başlı bir sistemin var olmasıdır. Bir kurum içerisinde bu kadar farklı statünün yer alması
 “PTT personeli, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli   birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Örneğin, statün farklılıklarından dolayı aynı işi yapan personeller
 personel  hakkındaki  hükümlerine  tabi  olmaksızın  idari  hizmet  sözleşmesi  ile  istihdam  edilir”  şeklinde   farklı  ücretler  alabilmektedir.  Diğer  yandan  bazı  çalışanların  izinleri  seneye  devredilirken  bazı  personelin
 belirtilmiştir.   izinleri devredilmemekte ve izin verilmediği taktirde ilgili personelin izinleri yanabilmektedir. Ya da taşeron

 (1) Sınavlar, alım yapılacak pozisyonun özellikleri dikkate alınarak yazılı, mülakat ve uygulamalı sınav   çalışanların aynı işi yapmalarına rağmen birçok haktan mahrum kalmalarıdır. Dolayısıyla getirilen önerilerden
 şekillerinden bir veya birkaçı ile yapılabilir.  biri genel müdürlüğün personel statüleri ile ilgili bir çalışma başlatıp bu statüleri olabildiğince sadeleştirmesi
            ve mümkünse tek çatı altında toplaması noktasında yoğunlaşmaktadır.
 (2) Yapılacak sınavın şekli, hangi konuları kapsayacağı, sınav sorularının hazırlanması, basımı ve başarı
 düzeyi gibi hususlar Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.  Bu sorunun çözümü için; personellerin birçok farklı kanun yerine tek bir kanuna bağlı olarak personel alımı
            ve çalıştırılması daha uygun olacaktır. Günümüz itibariyle kurumda neredeyse sekiz farklı bordro uygulaması
 (3) Sınavlar, alım yapılacak pozisyonun özelliğine göre PTT tarafından yapılabileceği gibi hizmet satın   yapıldığı ve bu durumun kurumu oldukça olumsuz etkilediği ifade edilmektedir. Dolayısıyla statü farklılıkları
 alınan kuruluşlara da yaptırılabilir.  gözetilmeksizin “eşit işe eşit ücret” uygulamasının kurumda yerleşmesi gerektiği üzerinde durulmaktadır.

 (4)  Yazılı  sınav  yapılması  halinde  başarılı  olan  adaylar,  özgüven,  muhakeme  gücü,  kavrama  ve  ifade   “Eşit  işe  eşit  ücret  prensibi”  bakımından  PTT  A.Ş.  çalışanları  arasında  mevcut  ücret  farklılıklarının
 yeteneği, hal ve hareketleri gibi kişisel özellikleri, PTT’nin çalışma koşullarına uygunluklarının tespit edilmesi   dengelenmesi talep edilmektedir. PTT A.Ş. bünyesinde aynı işi yaptığı halde farklı statülerde istihdam edilen
 ve mesleki yeterliliklerinin ölçülmesi amacıyla mülakat ve/veya uygulama sınavına tabi tutulabilirler.  personel arasında statülerinden kaynaklanan ücret farklılıkları meydana gelmektedir. Çalışma barışı ve işyeri
 (5) Başvuru şartları Yönetim Kurulunca belirlenen Postacı ile Gişe ve Büro Görevlisi pozisyonları için   huzurunu sağlamak bakımından eşit işe eşit ücret prensibi doğrultusunda bu gibi ücret farklılıklarının bir an
 yapılacak alım yazılı sınav ile yapılır.  önce ortadan kaldırılması talep edilmektedir.

 Öte yandan PTT deneyimli personel de istihdam edebilecektir. Yönetmeliğe göre;  PTT  A.Ş.  çalışanları  arasında  statülerden  dolayı  ortaya  çıkan  farklıklar  sosyal  haklar  bakımından  da
 (1) Açıktan  sınavla  personel  alımı  esas  olmakla  birlikte,  deneyimli  kişiler  arasından  da  personel  alımı   kendisini göstermektedir. 399 sayılı KHK’ya göre çalışanlar, idari hizmet sözleşmeli çalışanlar ve taşeron
 yapılabilir.  firma çalışanları arasında, çocuk yardımı alma, yemek yardımı alma gibi hususlarda farklılıklar bulunduğunun
            ve  bunun  kurumun  çalışma  barışına  gölge  düşürdüğünün  altı  çizilmektedir.  Bu  bakımdan  idari  hizmet
 (2) PTT’nin ihtiyaçları doğrultusunda, deneyimli personel alımı Yönetim Kurulunun yetkisindedir.  sözleşmesi ilen çalışan PTT A.Ş. çalışanları, sahip oldukları sosyal hakların geliştirilmesini talep etmektedir ve

 (3)  Kamu  kurum  ve  kuruluşları  ile  özel  sektörde  çalışanlardan  ve  kendi  istekleri  ile  kurumlarından   öncelikle çocuk yardımının idari hizmet sözleşmesi ile çalışan PTT A.Ş. personeline tanınması istenmektedir.
 ayrılanlardan;  Benzer bir istek taşeron firma çalışanları açısından da söz konusudur. Hali hazırda tüm PTT A.Ş. çalışanları
            arasında en düşük ücretleri alan taşeron firma çalışanları da sosyal haklarının artırılmasını istemektedir. Farklı
 a) Niteliklerine uygun boş pozisyon ve ihtiyaç bulunması,
            statülerde  çalışan  personel  arasındaki  ayrımların  (maaş,  mesai,  vergi  kesintisi  vs.)  kaldırılması  gerektiği





 28     29                                                                                                    29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35