Page 30 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 30
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
Son yıllarda PTT A.Ş.’nin hukuki konumu hakkında sıkça tartışma yaşandığı görülmektedir. Tartışmaların b) Kamu kurum ve kuruluşlarında uyarma ve kınama hariç disiplin cezası almamış olması,
odağında PTT A.Ş.’nin klasik bir kamu kurumu mu, özel yasaya tabi bir KİT mi, yoksa tamamen özel bir Şartıyla atamaya yetkili makamca göreve başlatılabilir.
anonim şirket mi olduğu yer almaktadır. 2018 yılı itibariyle görülmektedir ki, PTT A.Ş. 5.000.000.000,00
TL’lik sermayesi ile bir anonim şirkettir. Personel alım politikası, 24.12.2017 tarih ve 30280 sayılı Resmi (4) Alınacak personelin pozisyonu; diğer kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektördeki iş tecrübesi, unvan
Gazete’de yayımlanan 696 sayılı KHK sonrasında şirkete nasıl personel alınacağını düzenleyen yönetmelik ve görevleri dikkate alınarak Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
yürürlüğe konulmuştur. 696 sayılı KHK’da yapılan düzenleme uyarınca, kamu kurum ve kuruluşlarına personel Görüldüğü gibi, son düzenleme ile PTT A.Ş. bünyesine eleman alımı büyük ölçüde değişmiştir. Alınan
alınmasına dair mevzuat hükümlerinin PTT A.Ş.’de istihdam edilecek personel hakkında uygulanmaması personel idari hizmet sözleşmesine göre istihdam edilecektir. PTT A.Ş. artık kamu olarak değil, hukuki statüsüne
yönünde düzenleme yapılmıştır. Ayrıca bir geçici madde düzenleme yapılarak, 1/1/2017 tarihinden sonra uygun anonim şirket olarak düşünülecek ve personel alım politikaları bu durum üzerinden şekillenecektir.
yapılan sınavlarda başarılı olan ve haklarında yapılan güvenlik soruşturması olumlu sonuçlanan adayların Kurum istediği taktirde mülakat sınavı yapabilecektir.
atama işlemlerinin geçerliliğinin devam etmesi kararlaştırılmıştır.
Bir diğer eleştiri noktası da kurum içerisinde mesleki yeterlilik sınavının yapılmamasıdır. Yeni yapılan
29/12/2017 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlüğe konulan yönetmeliğe göre, PTT’ye personel alımı iki düzenleme ile denetçi ve iç denetçi yardımcılarına belli bir sürenin sonunda yeterlik sınavı yapılması
türlü olacaktır: planlanmaktadır. Ancak getirilen önerilerde tüm personelin belirli bir süre sonunda kendi biri işe alakalı
1. İlk grupta personel, yine yazılı, sözlü veya uygulamalı sınavla alınacaktır. Ancak sınavı PTT yapacaktır. yeterlilik sınavına tabi tutularak niteliğin daha da artırılması yönündedir.
Başvuru şartları Yönetim Kurulunca belirlenen Postacı ile Gişe ve Büro Görevlisi pozisyonları için 399 Sayılı Kanun hükmünde kararnameye göre çalışanların ünvan değişikliklerinde İHS genel şartı
yapılacak alım yazılı sınav ile yapılır. aranması gerekmektedir.
2. İkinci grupta ise deneyimli personelin şirkete alınması bulunmaktadır. Deneyimli personel şirkete alınırken
sınav yapılmayacaktır.
2.3.2. Personel Statü ve Ücretleri ile İlgili Tespit ve Öneriler
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi’nde Çalıştırılacak İdari Hizmet Sözleşmeli Personel Hakkındaki
Yönetmeliğe göre personel alım ve istihdam şekli; PTT A.Ş. içerisinde yer alan en önemli sorunlardan bir tanesi kurum içinde birçok farklı statünün yer alması
ve dolayısıyla çok başlı bir sistemin var olmasıdır. Bir kurum içerisinde bu kadar farklı statünün yer alması
“PTT personeli, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli birçok sorunu beraberinde getirmektedir. Örneğin, statün farklılıklarından dolayı aynı işi yapan personeller
personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edilir” şeklinde farklı ücretler alabilmektedir. Diğer yandan bazı çalışanların izinleri seneye devredilirken bazı personelin
belirtilmiştir. izinleri devredilmemekte ve izin verilmediği taktirde ilgili personelin izinleri yanabilmektedir. Ya da taşeron
(1) Sınavlar, alım yapılacak pozisyonun özellikleri dikkate alınarak yazılı, mülakat ve uygulamalı sınav çalışanların aynı işi yapmalarına rağmen birçok haktan mahrum kalmalarıdır. Dolayısıyla getirilen önerilerden
şekillerinden bir veya birkaçı ile yapılabilir. biri genel müdürlüğün personel statüleri ile ilgili bir çalışma başlatıp bu statüleri olabildiğince sadeleştirmesi
ve mümkünse tek çatı altında toplaması noktasında yoğunlaşmaktadır.
(2) Yapılacak sınavın şekli, hangi konuları kapsayacağı, sınav sorularının hazırlanması, basımı ve başarı
düzeyi gibi hususlar Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Bu sorunun çözümü için; personellerin birçok farklı kanun yerine tek bir kanuna bağlı olarak personel alımı
ve çalıştırılması daha uygun olacaktır. Günümüz itibariyle kurumda neredeyse sekiz farklı bordro uygulaması
(3) Sınavlar, alım yapılacak pozisyonun özelliğine göre PTT tarafından yapılabileceği gibi hizmet satın yapıldığı ve bu durumun kurumu oldukça olumsuz etkilediği ifade edilmektedir. Dolayısıyla statü farklılıkları
alınan kuruluşlara da yaptırılabilir. gözetilmeksizin “eşit işe eşit ücret” uygulamasının kurumda yerleşmesi gerektiği üzerinde durulmaktadır.
(4) Yazılı sınav yapılması halinde başarılı olan adaylar, özgüven, muhakeme gücü, kavrama ve ifade “Eşit işe eşit ücret prensibi” bakımından PTT A.Ş. çalışanları arasında mevcut ücret farklılıklarının
yeteneği, hal ve hareketleri gibi kişisel özellikleri, PTT’nin çalışma koşullarına uygunluklarının tespit edilmesi dengelenmesi talep edilmektedir. PTT A.Ş. bünyesinde aynı işi yaptığı halde farklı statülerde istihdam edilen
ve mesleki yeterliliklerinin ölçülmesi amacıyla mülakat ve/veya uygulama sınavına tabi tutulabilirler. personel arasında statülerinden kaynaklanan ücret farklılıkları meydana gelmektedir. Çalışma barışı ve işyeri
(5) Başvuru şartları Yönetim Kurulunca belirlenen Postacı ile Gişe ve Büro Görevlisi pozisyonları için huzurunu sağlamak bakımından eşit işe eşit ücret prensibi doğrultusunda bu gibi ücret farklılıklarının bir an
yapılacak alım yazılı sınav ile yapılır. önce ortadan kaldırılması talep edilmektedir.
Öte yandan PTT deneyimli personel de istihdam edebilecektir. Yönetmeliğe göre; PTT A.Ş. çalışanları arasında statülerden dolayı ortaya çıkan farklıklar sosyal haklar bakımından da
(1) Açıktan sınavla personel alımı esas olmakla birlikte, deneyimli kişiler arasından da personel alımı kendisini göstermektedir. 399 sayılı KHK’ya göre çalışanlar, idari hizmet sözleşmeli çalışanlar ve taşeron
yapılabilir. firma çalışanları arasında, çocuk yardımı alma, yemek yardımı alma gibi hususlarda farklılıklar bulunduğunun
ve bunun kurumun çalışma barışına gölge düşürdüğünün altı çizilmektedir. Bu bakımdan idari hizmet
(2) PTT’nin ihtiyaçları doğrultusunda, deneyimli personel alımı Yönetim Kurulunun yetkisindedir. sözleşmesi ilen çalışan PTT A.Ş. çalışanları, sahip oldukları sosyal hakların geliştirilmesini talep etmektedir ve
(3) Kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektörde çalışanlardan ve kendi istekleri ile kurumlarından öncelikle çocuk yardımının idari hizmet sözleşmesi ile çalışan PTT A.Ş. personeline tanınması istenmektedir.
ayrılanlardan; Benzer bir istek taşeron firma çalışanları açısından da söz konusudur. Hali hazırda tüm PTT A.Ş. çalışanları
arasında en düşük ücretleri alan taşeron firma çalışanları da sosyal haklarının artırılmasını istemektedir. Farklı
a) Niteliklerine uygun boş pozisyon ve ihtiyaç bulunması,
statülerde çalışan personel arasındaki ayrımların (maaş, mesai, vergi kesintisi vs.) kaldırılması gerektiği
28 29 29