Page 42 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 42

Genel Yetkili Sendika                                                 Yetkili Konfederasyon

 BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                        BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


 2.4. Dördüncü Çalıştay Grubu:  İş Verimliliği ve Motivasyonu Etkileyen Faktörler  müdürlüğün “bir kişi evden çıktıktan sonra hangi yöne giderse gitsin 20 dakika içerisinde bir PTT A.Ş.’ye
            ulaşsın”  mantığından  hareketle  şekillenmektedir.  Bu  düşünce  çerçevesinde  1  yıl  içinde  İstanbul Anadolu
 Oturum Başkanı:
            yakasında 42 tane merkez, 40 tane de şube açılmıştır. Bu durum eleman eksikliğini de beraberinde getirmektedir.
 Birlik Haber-Sen Genel Başkan Yardımcısı
               2018 yılı itibariyle işyeri açma 5 farklı kriter üzerinden şekillenmektedir. Nüfus yoğunluğu, göç, işlem
 Ahmet KARAGÖZ   kapasitesi, işyeri sayısı ve personel sayısı gibi kriterler sisteme girilerek işyerinin nerede açılacağına karar

 Muzaffer BOSKURT  verilmektedir. Bu karar verilirken gelecekteki potansiyel durumu dikkate alınmaktadır.
               İş yeri açma kriterlerinin objektif ve standart olarak belirlenerek açılacak işyerlerinin buna göre açılması
            gerekmektedir.  Açılacak  işyerlerinde  en  az  2  personelin  çalışması  ve  planlamanın  buna  göre  yapılması
            gerekmektedir.
               Öte yandan şubelerin yeterince güvenli olmaması diğer bir sorundur. Kiraların yüksek olmasından dolayı
            ana caddeler yerine ara sokaklara açılan şubelerin -personelin çoğunluğunun da kadın olduğu düşünüldüğünde-
            yeterince güvenli olmaması bahsedilen sorunlar arasında yer almaktadır. Ayrıca şubelerde temizlik elemanının
            bulunmaması eleştiri konularından bir tanesidir. İş yeri açma politikaların da bu eleştirilerin de göz önünde
            bulundurulması kurumun geleceği açısından faydalı olacaktır.
               2.4.2. Terfi ve Kariyer Gelişimi ile İlgili Tespit ve Öneriler

               Etkin bir kariyer yönteminin varlığı hem işletmeyi hem de çalışanı olumlu yönde etkileyecektir. Kariyer
 Küreselleşme ile artan rekabet koşulları, iletişim teknolojisindeki gelişmeler, tüketim alışkanlıklarının   yönetiminin sağlıklı işlemediği kurumlarda ise özellikle çalışanlar açısından birçok problemle karşı karşıya
 farklılaşması,  son  yıllarda  ekonomik,  toplumsal  ve  siyasi  yapılarda  değişikliği  beraberinde  getirmiştir.  İş   kalınacaktır.
 ve işlerin yürütülmesinde etkinlik, verimlilik, vatandaş odaklılık, şeffaflık sağlayan ülkeler egemen olmaya   PTT A.Ş.  çalışanlarının  sıklıkla  üzerinde  durduğu  bir  başka  sorun  alanı  olarak  kariyer  planlaması  öne
 başlamıştır. Yeni bir sistem oluşturmadan önce mevcut yönetim anlayışının, şirket yönetim sistemlerinin doğru   çıkmaktadır.  Personelin  yüksek  performans  gösterdiği,  işinin  gerektirdiği  beceri  ve  yetkinlikleri  eksiksiz
 bir şekilde incelenmesi, sorunlu alanların tespit edilmesi ve bu sorunlu alanların giderilmesi, daha verimli, etkin,   tamamladığı, hatta lisans veya yüksek lisans eğitimi tamamladığı durumlarda bile 5 yıl, 10 yıl, 15 yıl sonrası
 şeffaf ve adil hizmetin geliştirilmesiyle sağlanacaktır. Bu durum personelin göreve alınmasından yetişmesine   gibi  uzun  dönemli  kariyer  planlaması  yapamadığı  çünkü  kurum  içi  dinamiklerin  buna  müsait  olmadığı
 ve görevden ayrılmasına kadar olan süreçte ödül ve ceza sisteminin yanı sıra hukuki, mali, sosyal hak ve   belirtilmektedir. Benzer sorun teknik personel için de söz konusudur. Teknisyenlerin uygun şartlar oluştuğunda
 yardımları verimlilik, liyakat, kariyer ve adalet temelinde düzenleyecek bir insan kaynakları yönetim modeli   tekniker olmasının yolunun açılması gerektiği de belirtilmektedir.
 oluşturulmasına bağlıdır. Şu bilinmelidir ki; kurumların en önemli varlığı olan insan kaynağının verimliliği
 artırılması, günümüzde çalışma hayatının önceliklerinin başında gelmektedir.  Terfi ve kariyer gelişimi sürecinde öncelikle görevde yükselme ve unvan değişikliği sınav ve mevzuatının
            günümüz şartlarına uygun olarak revize edilmesi ve kadroların gençleştirilmesi önerilmektedir. Verimliliğin
 Günümüzde  işletmelerin  en  önemli  unsurunun  insan  kaynağı  olduğu  kabul  edilmektedir.  Geçmişte  bir
 maliyet unsuru olarak görülen insan gücü, günümüzde işletmelere katkı değer yaratan ve örgütlerin amaçlarına   bu şekilde sağlanacağı düşünülmektedir. Görevde yükselme ve unvan değişiklikleri personel performansı da
 ulaşmasını  sağlayan  en  önemli  faktör  olarak  görülmektedir.  Örgüt  içerisindeki  çalışan  personele  gereken   dikkate alınarak tekrar planlamalıdır.
 değerin  verilmesi,  ihtiyaçlarının  karşılanması  çalışanların  verimliliğini  ve  motivasyonunu  olumlu  yönde   •  Şirkette şef pozisyonunda yüzde 10 açık meydana geldiğinde sınav açılması,
 etkileyecektir.  İşletme yönetiminin amacı, çalışanları etkili ve verimli çalışabilmeleri için motive etmektir.   •  Müdürlük pozisyonunda belli bir açık meydana geldiğinde yönetim kurulu tarafından müdürlük
 1
 Her kurum içerisinde bu motivasyon ve verimliliği etkileyebilecek birçok faktör bulunmaktadır.   atamasının yapılması önerilmektedir.
               Dolayısıyla kurumda çalışan personelin kariyer planlamasını yapabilmesi öngörülmektedir.
 2.4.1. Personel Eksikliği ile İlgili Tespit ve Öneriler
               Diğer yandan tayin sisteminin revize edilerek çağın gereklerine uygun olarak ve ülke gerçekleri de göz
 PTT A.Ş.  içerisinde  personel  eksikliği  yaşanmasına  rağmen  şube  sayısının  artırılması  iş  verimliliği  ve   önünde  bulundurularak  puanlama  sistemine  geçilmesinin  gerekli  olduğu  ifade  edilmektedir.  Bu  sistemin
 motivasyonu  etkileyen  sorunların  başında  gelmektedir.  Şube  sayısının  sürekli  artırılması  ve  birbirine  çok   kurulması ile birlikte kurum politik baskıdan da kurtulmuş olacaktır.
 yakın  mesafelere  yeni  şubeler  açılması  yoğun  olarak  eleştiri  konusu  olmuştur.  Özellikle  bazı  bölgelerde
 yaşanan eleman sıkıntısına rağmen yeni şube açılması, beklenen verimi düşürmekte ve açılan şubeleri atıl hale   Bütün alınacak personelin dağıtıcı olarak alınması ve eğitim durumuna göre belli bir süre sonra gişeye
 getirmektedir.   geçirilmesi  öneriler  arasındadır.  Baş  dağıtıcılara  sorumluluk  yüklenmesi  ancak  yetki  verilmemesi  önemli
            sorunlardan bir diğeridir. Ayrıca dağıtıcı personelin görevde yükselme açısından kariyer yollarının tıpkı diğer
 Merkez şube açılma politikasının doğru bir şekilde planlanmaması önemli sorun alanlarından biri olarak   personeller gibi açık tutulması kurum açısından önemli bir avantaj sağlayacak, aynı zamanda da personelin
 görülmektedir. Çok kısa mesafeler arası şube açılması olumsuz bir tablo olarak dikkat çekmektedir. Merkez   motivasyonu artacaktır.
 ve  şubelerin  yerleşme  planlarının  en  iyi  şekilde  planlanması  gereği  ortadadır.  Şube  açma  politikası  genel







 40                                                                                                           41
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47