Page 78 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 78
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
Mevcut uygulamada performans sisteminde değerlendirmeye tabi olmayan çeşitli işlemlerin sisteme Öte yandan kurum içerisinde çalışan personelin birçok farklı statüde yer almasından dolayı çok başlı
dahil edilmesi, çeşitli işlemlerin de işlem puanlarının güncellenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Buna göre; bir durum oluştuğu ve bu durumun pek çok soruna yol açtığı belirtilmiştir. Çözüm olarak kurum içerisinde
telefaks gönderilerinin performans puanına dahil edilmesi, hızlı tebligat dağıtımı yapan bir dağıtıcı en az tüm çalışanların tek bir statüye tabi olarak çalışması önerilmiş, bu sayede statü farklılıklarından doğan ücret
5-6 mahallenin dağıtımını yaptığından bu gönderilerin ayrı kriterde değerlendirilmesi ve işlem puanlarının dengesizliklerinin de ortadan kalkacağı savunulmuştur. Unvan ve statü farklılıkları gözetilmeksizin “eşit işe
arttırılması, yurtdışından gelen kayıtsız küçük paketlere ilişkin ayrı puanlama yapılması, merkezlere gelen eşit ücret” talep edilmiştir.
posta kutusu gönderisi ve posta kutusu kayıtları, posta abone kutusu takipleri, mevkuf kayıtları ilan listeleri Kurum içerisinde çalışan taşeron işçilerinin tereddütsüz bir şekilde kadroya geçirilmesi talep edilmiştir. Öte
gibi birçok işlemin performans puan karşılığının olması gerektiği belirlenmiştir. Sayılan işlemler başta olmak yandan PTT Anonim Şirketi’nde çalışan 6475 sayılı kanuna göre çalışan İHS, dağıtıcı, teknik ve büro tekniker,
üzere, benzeri işlemlerle ilgili gerekli çalışmalar yapılarak bunların performans puanlamasına dâhil edilmesi büro ve gişe görevlilerinin de maaşlarının da iyileştirilmesi gerektiğinin altı çizilmiştir.
gerektiği belirtilmiştir.
Katılımcılar tarafından baş dağıtıcıların asıl göreve sevk, idare, denetim ve kontrol görevleriyle daha iyi
Performans kriterlerinin bölgesel/yerel farklılıkları gözeterek oluşturulması gerektiği sonucuna varılmıştır. etkin yürütülmesi işi için görev tanımlarının tekrar belirlenmesi gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca İHS’li çalışan
Her bir bölgenin, her ilin, hatta her merkezin çalışma şartlarının kendine özgü zorluk ve kolaylıkları olduğu personeli ilgilendiren iş güvencesi ile ilgili maddenin kaldırılması ya da düzeltilmesi talep edilmiştir.
dikkate alındığında; küçük ve büyük şehirlerdeki çalışanların çalışma şartları, işlem sayıları ve hacimleri ile
diğer etkenler aynı sepetin içine konularak ortak katsayı ve işlem barajlarının belirlenmesinin ve buna göre Personel dağılımının planlı bir şekilde gerçekleştirilmemesi eleştiri konusu olmuştur. Planlama
değerlendirilmesinin sağlıklı ve adaletli sonuçlar ortaya çıkarmadığı belirtilmiştir. yapılmamasından dolayı iller ve birimler arasında ciddi dengesizliklerin yaşandığı tespit edilmiştir. Öneri
olarak kurumun tamamında personel dağılımı ile ilgili iş yükünü gözeten bir plan hazırlanması ve dağılımın
Performans değerlendirilmesine ilişkin günlük 636 puan barajının ve performans ücreti temel ücretin hazırlanan bu plan dahilinde gerçekleştirilmesi belirtilmiştir.
%30’unu geçemez kuralının kaldırılması gerektiği belirlenmiştir. Performans ücretlerinin 2-3 aya varan
gecikmelerle ödendiği belirtilmektedir. Gerekli düzenlemeler yapılarak her ayın performans ücretinin takip İş Verimliliği ve Motivasyonu Etkileyen Faktörler temalı oturumda;
eden ayın 15’ni geçmeyecek şekilde ödenmesinin personel motivasyonunu artıracağı üzerinde görüş birliği PTT A.Ş. çalışanlarının veriminin ve motivasyonunu düşüren sorunlar ve bu sorunların çözümü tartışma
oluşmuştur. konusu yapılmıştır. Yapılan tartışmalar, kurum personel politikalarının kariyer planlamasına imkân vermemesi
Performans kriterlerinin eksiklikleri giderilmeden kriterleri tutturamayan personele sırasıyla ikaz, eğitim, noktasında yoğunlaşmıştır. Bu durumun çalışanları oldukça olumsuz etkilediği ve dolayısıyla motivasyon ve
yer değişikliği ve idari işlem tesis etme gibi cezai müeyyidelerin uygulanmasının kesinlikle kaldırılması verimliliklerini düşürdüğü ifade edilmiştir. Katılımcılar, sağlıklı bir kariyer planlaması yapılmadığından dolayı
gerektiği vurgulanmıştır. Personelin uyarma veya kınama cezası aldığında personelin performans yetkinlik kendi geleceklerini şekillendirmekte zorlandıklarını belirtmişlerdir. Bir üst unvana yükselme imkanının tüm
puanından 6 ay boyunca %10 ve %20’lik kesintiler yapıldığı aktarılmıştır. Söz konusu 6 aylık sürenin çok kadrolara verilmesi gerektiği üzerinde durulmuştur. Bu sorunun giderilmesi noktasında, kurum içerisindeki
uzun olduğu ve bundan ötürü personelin iş motivasyonunun azalabileceği, bu cezai sürenin ilgili ay ile sınırlı terfi ve kariyer gelişimi politikalarının günümüz şartlarına göre revize edilmesi gereği ön plana çıkmıştır.
kalması, yani personel hangi ayda ceza almışsa yetkinlik puanı kesintilerinin o ayda yapılmasının daha etkin Tayin sisteminin politik baskılarından kurtarılması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı modeline benzer
olacağı düşüncesi kabul edilmiştir. puanlama sistemine geçilmesi gerektiğinin altı kalın bir şekilde çizilmiştir. Bu değişikliğin personelin
Performans değerlendirme yönetim sisteminin amaçlarından ve kullanım yerlerinden birisinin norm kadro motivasyonunu mutlak suretle artıracağı savunulmuştur.
belirlenmesi olduğu bilinmektedir. Ancak dikkat edilmesi gereken bir nokta olarak; norm kadro belirlenmesinin Gerçekleştirilen oturumda performans sisteminin objektif kriterler taşımaması eleştiri konusu yapılmıştır.
sadece performans sonuçlarına göre yapılmaması gerektiğinin altı çizilmiştir. Yalnızca istatistiksel veriler Katılımcılar tarafından performans sisteminin her çalışan için adil olarak uygulanmadığı ve altyapısında bir takım
değerlendirilerek norm kadro belirlenemeyeceği, çünkü PTT çalışanının çoğu yerde fiziki çalışmaya dayalı problemlerin yattığı ifade edilmiştir. İlgili sorunların çözümünde ise personel farklı çalışma şartları altında görev
olarak iş gördüğü ve bununla birlikte PTT’nin kamu hizmeti yapan bir hizmet kuruluşu olduğu dikkate yaptığı düşünülerek çalışılan işyeri, birim, şube bazında bir düzenleme yapılması gerektiği önerilmiştir.
alındığında sadece performans puanı ile çalışan sayısı belirlenmesinin son derece yanlış olduğu sonucuna Yine aynı oturumda birçok tartışma açılan şube sayısı ile kuruma alınan personel sayısının dengeli
varılmıştır. olmaması noktasında yoğunlaşmıştır. Personel yetersiz olmasına rağmen şube sayısında artış yaşanmasının,
Personel ve Ücret Politikaları temalı oturumda; iş yükü artışını da beraberinde getirmesi nedeniyle mevcut çalışanların motivasyonu üzerinde olumsuz etki
PTT A.Ş.’nin en önemli sorunu olarak personel eksikliği ön plana çıkmıştır. Katılımcılar tarafından kurum meydana getirdiği vurgulanmıştır. Çözüm olarak, iş yeri açma kriterlerinin objektif bir şekilde belirlenerek
içinde yetersiz personel sorunu olduğunu vurgulanarak bu durumun çalışanlar üzerindeki iş yükünü oldukça standart olarak uygulanması önerilmiştir.
artırdığı ifade edilmiştir. İş yükünün büyük çoğunluğunun dağıtım merkezlerinde ve merkez müdürlüklerinde Yeterli iş gücü istihdamının sağlanması ve eşit işe eşit ücretin verilmesi çalışanların mutluluğunu ve kuruma
olduğu ve bu birimlere personel alımının ivedilikle yapılması gerektiği hususunda görüş birliğine varılmıştır. aidetini, verimliliğini, motivasyonunu artıracağı güçlü bir biçimde vurgulanmıştır.
Personel alım sınavında mülakat sınavının yapılıp yapılmaması gerektiği katılımcılar arasında tartışma Açılan şubelerin yeterince güvenli olmaması katılımcılar tarafından sıklıkla dile getirilmiştir. Özellikle ara
konusu olmuştur. Bir grup katılımcı ikinci aşama olarak gerçekleştirilen mülakat sınavının kuruma en uygun sokaklarda bulunan şubelerde tek başına çalışan kadınlar açısından çeşitli güvenlik risklerinin ortaya çıktığı
personelin seçilmesi açısından oldukça elzem olduğunu savunurken, diğer grupta yer alan katılımcılar ifade edilmiştir. Dolayısıyla bu şubelerde en az 2 kişinin çalışması ve güvenliği artıracak tedbirlerin alınması
mülakat sınavının ülkemizde torpille ve kayırmacılıkla aynı anlama geldiğini ve bu yüzden yapılacak mülakat gerektiği üzerinde durulmuştur. Ayrıca çalışma ortamlarının fiziki şartlarının iyileştirilerek standart hale
sınavlarının adil olamayacağını savunarak mülakat sınavının yapılmaması gerektiğini savunmaktadırlar. getirilmesi talep edilmiştir.
76 77