Page 75 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 75
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
SONUÇ BİLDİRGESİ PTT A.Ş.’nin çalışma şartları ve fiziksel koşullar bakımından geçmişe kıyasla önemli mesafeler kat
ettiği kabul edilmiştir. Birçok dağıtım merkezi ve şube geçmişe kıyasla çalışanlara daha iyi fiziksel koşullar
PTT A.Ş. Genel Müdürlüğü ve TRT Genel Müdürlüğü ve yetkili sendika olan Birlik Haber-Sen’in birlikte
yürüttüğü “Türkiye Kamu İletişim Hizmetlerindeki Sosyal Ortakların, Sosyal Diyalog Kapasitelerinin sunmaktadır. Bununla birlikte Çalıştay oturumunda şubelerin konumlandırıldığı yerler ve şubelerin fiziki
Geliştirilmesi” başlıklı Avrupa Birliği Projesi kapsamında PTT A.Ş çalışanlarının, kurum yöneticileri ve şartlarına ilişkin bazı eksiklikler de saptanmıştır. Şubelerin, başta ısınma, temizlik ve ergonomi olmak
sendika temsilcileri ile bir araya gelmesi ve çalışanların sorunları ve çözüm önerileri ile kurumun işleyişine üzere her türlü eksikliklerinin bir an önce giderilmesi gerektiği üzerinde uzlaşılmıştır. Öte yandan şubelerin
ilişkin süreçlerin geliştirilmesi ve kurum performansının artırılmasına yönelik tüm sosyal tarafların görüş ve konumları ve personel yetersizliği bir araya geldiğinde, hızlı büyüyen kentler ve hızla değişen nüfus yapısı
önerilerinin paylaşıldığı “Büyük PTT Çalıştayı” 18-19 Aralık 2017 tarihlerinde Ankara’da düzenlenmiştir. karşısında çeşitli hizmetlerde aksamalar meydana gelebildiği belirtilmiştir. Gelecekte, kısa aralıklarla ve sık
gerçekleşecek kontrollerle cihet analizleri yapılması ve cihet planlamasının daha özenli yapılması görüşü dile
Büyük PTT Çalıştayı ile Birlik Haber-Sen’in, PTT A.Ş. içinde sosyal diyalog mekanizmasının işlerliğine getirilmiştir. Posta dağıtımlarında yaşanan gecikmeler ile zaman ve enerji kaybının en aza indirilebilmesi
önemli bir katkıda bulunduğu ve gelecekte de yetkili sendika olma sorumluluğu ile sahadan kendilerine gelen için ivedilikle merkezi posta hatlarının yeniden düzenlenmesi gerektiği de belirtilmiştir. Ayrıca, her şubeye,
sorun tespiti ve çözüm önerilerini dikkate alarak; gerek hükümetle, gerekse PTT A.Ş. Genel Müdürlüğü ile bulunduğu bölgenin işlem hacmi ve işlem türü doğrultusunda yeterli sayıda personel yerleştirilmesi gereği
müzakereleri esnasında sahadan gelen bu talepleri iletmeye devam etmesi gerektiği üzerinde görüş birliğine hususunun altı çizilmiştir.
varılmıştır.
PTT A.Ş.’de gelecekte gerçekleştirilmesi planlanan projelerin sadece kağıt üstünde kalmaması istenmektedir.
Her değişim ve dönüşüm süreci beraberinde bazı sorunları da getirmektedir. PTT A.Ş.’nin içinde bulunduğu Bu aşamada bir başlangıç adımı olarak; en kısa sürede aynı anda birden çok işleme ait ekranın aynı anda
dönüşüm, artan işlem hacmi ve çeşitlenen faaliyetleri neticesinde de çalışanlar bazı sorunlarla karşı karşıya açılabileceği ekranlarla çalışılmaya başlanması, ATM’lerin ve kargomatiklerin artırılması, dağıtıcıların kargo
kalmışlardır. Gerçekleşen Büyük PTT Çalıştayı ile bu sorunların öncelikli olanları tespit edilip çözüm sahibine ulaşabilmesi için kendilerine cep telefonu verilmesi gibi düşüncelerin bir an önce hayata geçmesi
önerilerinin neler olabileceği tartışılmıştır. temenni edilmiştir.
PTT A.Ş.’nin Dünü, Bugünü ve Yarını temalı oturumda; PTT A.Ş. çalışanlarının yurtdışında posta hizmeti yürüten benzer kuruluşların çalışanları ile kıyaslandığında,
PTT A.Ş.’nin yürüttüğü posta, lojistik ve bankacılık ve sigortacılık faaliyetlerinin alt dallarının her geçen çalışma koşulları, ücretler, sosyal haklar ve iş yükü anlamında dezavantajlı konumda olduğu belirtilirken,
gün çeşitlendiği ve işlem hacminin arttığı, PTT A.Ş.’nin gelecekte daha çok gelir getirme potansiyeli olan gelecekte tüm PTT A.Ş. çalışanlarının daha iyi çalışma koşullarına sahip olması temennisi dile getirilmiştir.
kargo ve lojistik hizmetleri ile banka ve sigortacılık faaliyetleri üzerinde uzmanlaşması gerektiği düşüncesi öne Son olarak ise, bir diğer çalıştay oturumunun konusu olan PTT A.Ş.’de 2015 yılında uygulanmaya başlanan
çıkmıştır. Gelecekle ilgili PTT A.Ş.’nin karşı karşıya olduğu en önemli risklerden birinin personel yetersizliği performans sistemine yönelik görüş ve eleştirilerin muhakkak dikkate alınarak sistemin revize edilmesi
olduğu üzerinde mutabık olunmuştur. Bu bağlamda kurumun işgücü açığının en kısa sürede giderilmesi ve gerektiği üzerinde görüş birliğine varılmıştır.
buna yönelik teknik, idari ve yasal engellerin bir an önce aşılması temennisi dile getirilmiştir.
Performans Sistemi temalı oturumda;
Personel yetersizliğinin yanı sıra bir başka sorun alanı olarak; PTT A.Ş. içinde birbirinden farklı statü ve
sözleşmelerle çalışan personel arasında, statülerden kaynaklanan farklılıklar ortaya çıktığı dile getirilmiştir. Bu Performans sistemine yönelik çeşitli eleştiriler dile getirilmiş olmakla birlikte, olumlu görüşler de
farklılıkların en çok ücret ve sosyal haklar hususlarında kendini gösterdiği belirtilmektedir. Buna göre; aynı işi dile getirilmiştir. Öncelikle olumlu görüşler özetlenecek olursa; performans sisteminin verimi artırdığını
yapan fakat farklı statülerde istihdam edilmiş çalışanlar arasında ücretler arasında ciddi farklar bulunmaktadır. istatistiklerle açıklanmaya çalışılmıştır. Diğer taraftan performans sisteminin kurumsal hedef ve stratejiler
Eşit işe eşit ücret prensibiyle hareket ederek; PTT içinde farklı statülerde çalışanlar arasındaki ücret ve açısından önemi vurgulanmıştır. Stratejik planların ve kurumsal hedeflerin belirlenmesinde, iş gücü açığının
sosyal haklar bakımından farklılıkların giderilmesi, bu uygulamanın taşeron işçileri de kapsaması gerektiği belirlenmesinde, personel hareketlerinde, eğitim çalışmalarının çıktılarının değerlendirilmesinde performans
düşünülmüştür. sisteminin sonuçlarının gelecekte de kullanılmaya devam edeceği belirtilmiştir.
PTT A.Ş.’de uygulanan performans yönetim sisteminin geliştirilmesine yönelik ikinci aşama çalışmaları
PTT A.Ş.’de taşeron firma personeli birkaç firma üzerinden istihdam edilmektedir. Buna göre; dağıtım
bir başka firmadan, sevk ayrım bir başka firmadan, yardımcı hizmetler başka bir firmadan alınabilmektedir. devam etmektedir. Buna göre; ikinci aşamada PTTmatik sorumlusu, ayrım ve sevk memuru, büro memuru,
Uygulamada ise farklı firmalar üzerinden personel istihdam etmenin birtakım aksamalara yol açtığı vurgulanmış; başdağıtıcı, veznedar, şef, müdür, başmüdür yardımcısı ve başmüdür unvanlarında çalışan tüm personelin
gelecekte hizmet alımlarının tek bir taşeron firmayla yürütülmesi görüşü öne çıkmıştır. sisteme dâhil edilmesi planlandığı aktarılmıştır. Performans değerlendirme yönetim sisteminde yapılacak
olan her türlü geliştirme ve değişim işleminde sağlıklı sonuçlar alınabilmesi için sendikaların ve sahadan
PTT çalışanlarının kariyer gelişimi hususunda bazı endişeleri bulunduğu tespit edilmiştir. Çalışanların yöneticilerin görüşünün muhakkak alınması gerektiği üzerinde görüş birliği oluşmuştur.
kariyer yollarını öngöremedikleri ve işiyle ilgili yüksek performans gösterse ve gerekli tüm nitelikleri sağlasa
bile çalışanın üst pozisyona geçebilmesi için kurum içi yükselme imkânlarının eksikliği bu anlamda çalıştayda Uygulanan performans yönetim sistemine yönelik eleştiriler ise öncelikle kapsam bakımından başlamaktadır.
dile getirilen sıkıntılardır. Bu sıkıntılar, teknik personel dâhil olmak üzere tüm çalışanların ortak kaygısı Performans sistemi, idari hizmet sözleşmesi ile çalışan yaklaşık 5050 PTT çalışanını kapsamaktadır. 399 sayılı
olarak öne çıkmıştır. Kariyer gelişimi ve görevde yükselme imkânları anlamında; kurum çalışanlarının kariyer KHK’ya göre istihdam edilen yaklaşık 14.619 PTT çalışanı performans yönetim sistemine dâhil değildir.
planlamasının yapılmasının tüm çalışanların motivasyonunu artıracağı ve performanslarını yükselteceği Bununla birlikte, 399 sayılı KHK’ya göre çalışanlara yönelik bir ödül mekanizmasının devreye sokulması
düşüncesi üzerinde mutabık olunmuştur. önerisi dile getirilmiştir.
Tekniker veya teknisyen olarak görev yapan personelin yaptığı işlere ilişkin ivedilikle performans kriteri
belirlenmesi ve bu teknik personelin performans sistemine dâhil edilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
74 75