Page 19 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 19
Genel Yetkili Sendika Yetkili Konfederasyon
BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
GİRİŞ Osmanlı İmparatorluğu’nda Telgraf İdaresi kurulurken bir yandan halkın ve bilhassa tüccarların haberleşme
ihtiyacına cevap vereceği diğer yandan devlete gelir kapısı sağlayacağı düşüncesinin varlığından söz etmek
İki gün süren Büyük PTT Çalıştayı’nın birinci gününde belirlenen alt temalar çerçevesinde
oluşturulan gruplarda oturumlar, Birlik Haber-Sen Genel Başkan Yardımcılarının oturum başkanlığında mümkündür. 21 Eylül 1871 tarihinde Telgraf İdaresi, Posta Nezareti ile birleştirilmiş ve faaliyetlerini günden
gerçekleşmiştir. Her bir oturum grubu; PTT A.Ş. yöneticileri, her kademeden çalışan, sendika ve diğer güne geliştirerek, 1909 yılında telefon hizmetlerini de ekleyerek kurum PTT Nezaretine dönüştürülmüştür.
sivil toplum kuruluşu temsilcilerinin katılımıyla oluşturulmuştur. Çalıştay oturumlarına ilişkin alt Posta Teşkilatının İstiklal Harbi’nin kazanılmasında önemli hizmetleri olduğu ve özellikle şifreli telgrafların
32
temalar aşağıdaki gibi düzenlenmiştir: savaşların seyrini değiştirdiği kabul edilmektedir
1. PTT A.Ş.’nin Dünü, Bugünü ve Yarını; Cumhuriyetle birlikte posta ve haberleşme faaliyetlerini artırarak devam eden PTT zaman içinde posta
ve telgrafın yanı sıra telefon hizmetleri sunmaya başlamıştır. Döneminin gerektirdiği teknolojik ve bilimsel
2. Performans Sistemi;
gelişmeleri her zaman yakından takip eden PTT, zaman içinde haberleşme uyduları, otomasyon sistemi gibi
3. Personel ve Ücret Politikaları; yenilikleri bünyesine katarak, posta faaliyetlerinin yanı sıra lojistik faaliyetler, bankacılık ve sigortacılık
4. PTT A.Ş. Çalışanlarının Sorunları ve Çözüm Önerileri ve Motivasyonun Verimliliğe Etkisi. faaliyetleri gibi çeşitli hizmet dallarında faaliyet gösteren öncü bir kurum haline gelmiştir. En iyi hizmeti
PTT A.Ş.’nin Dünü, Bugünü ve Yarını temalı oturumda, PTT A.Ş.’nin geçmişten günümüze geçirdiği sunabilmek ve alanınca öncü kurum olma vizyonunu sürdürebilmek amacıyla PTT, kimi zaman çeşitli kurum
dönüşümün çalışanlar açısından ne anlama geldiği, PTT A.Ş.’nin söz konusu dönüşüm sürecinde ve kuruluşlarla işbirliği ve anlaşmalar yaparak faaliyetlerini devam ettirmektedir .
33
çalışanlarının ne gibi sıkıntı ve zorluklarla karşı karşıya kaldığı katılımcılar tarafından ele alınmıştır. 1939 yılında PTT Genel Müdürlüğü olarak Ulaştırma Bakanlığına bağlanan PTT’nin tarihçesi içinde bazı
Performans Sistemi başlıklı oturumda, PTT A.Ş.’de 2015 yılında uygulanmaya başlanan performans dönüm noktaları olduğunu söylemek mümkündür. 1954 yılında Kamu İktisadi Teşebbüsü olan PTT, 1984
değerlendirme sistemine ilişkin çalışanların tespit ve eleştirileri tartışılmış ve performans sisteminin yılında Kamu İktisadi Devlet Teşebbüslerinin yeniden düzenlenmesi ile ilgili olarak çıkarılan KHK ile Kamu
geliştirilmesine yönelik öneriler getirilmeye çalışılmıştır. İktisadi Kuruluşu (KİK) statüsüne geçirilmiş olup 1995 yılında ise, T.C. Posta İşletmesi Genel Müdürlüğü
ve Türk Telekomünikasyon A.Ş. olarak yeniden yapılandırılmıştır. 2000 yılında T.C. Posta İşletmesi Genel
Personel ve Ücret Politikaları temalı oturumda, personelin göreve alınmasından yetiştirilmesi ve
görevden ayrılmasına kadar olan süreçte ücret ve sosyal haklar ile ödül ve ceza sisteminin yanı sıra verimlilik, Müdürlüğü’nün tüzel kişilik ismi T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir. 3
liyakat, kariyer ve adalet ilkeleri temelinde düzenlenecek bir insan kaynakları yönetim modeli oluşturulması Mart 2004 tarihinde PTT Bank ismi tescil edilirken, 2013 yılında 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun
amacı çerçevesinde PTT A.Ş.’de uygulanan personel ve ücret politikaları ele alınıp sorunlu alanlar ve bunlara 21inci maddesi gereğince görevleri ve kuruluşu yeniden düzenlenen PTT anonim şirket olarak yeniden
yönelik öneriler belirlenmeye çalışılmıştır. yapılandırılmıştır. Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT) adını alan kurum, aynı tarihte PTT 1984
tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli “Kamu İktisadi
PTT A.Ş. Çalışanlarının Sorunları ve Çözüm Önerileri ve Motivasyonun Verimliliğe Etkisi başlıklı Kuruluşları (KİK)” listesinden çıkarılmıştır. 24.01.2017 tarihli ve 2017/9756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
oturumda PTT A.Ş. çalışanlarının sorunları detaylı örneklerle ele alınmış, bu sorunlar karşısında çalışanların PTT’nin sermayesinin tamamı Hazine Müsteşarlığı’ndan Varlık Fonuna devredilerek tescil ve ilan edilmiştir .
34
motivasyonunun ve performansının nasıl etkilendiği tartışılmıştır. Bu doğrultuda, çalışanların sorunlarının
çözümlenmesi ile kuruma olan aidiyet duygularının ve verimliliğinin artırılmasına yönelik neler yapılması PTT’nin anonim şirket haline getirilmesi sadece kurumun ticari unvanının değiştirilmesi olarak kalmayıp
gerektiği belirlenmeye çalışılmıştır. PTT içinde çağın gereklilik ve trendlerini yakalamayı hedefleyen kapsamlı bir değişim ve dönüşüm sürecinin
de başlamasına yol açmıştır. Bu doğrultuda, kalite ve hizmet standartlarını revize eden, teknolojik yenilikleri
verimli ve etkin şekilde hizmet sunumuna eklemleyen, faaliyet gösterdiği hizmet dallarını her geçen gün
genişleten, uluslararası işbirlikleri kurarak dünya çapında faaliyetlerini geliştirme hedefinde olan PTT A.Ş. bu
büyümesini çalışanlarıyla birlikte gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır.
Yukarıda anılan hedefler doğrultusunda bugün yaklaşık 40 bin olan çalışan sayısını 2023 yılında 100 bin
kişiye çıkarmayı planlayan PTT A.Ş. yönetsel ve idari süreçlere ilişkin dönüşüm çalışmalarını büyük bir hızla
BİRİNCİ BÖLÜM sürdürmeye devam etmektedir. PTT A.Ş.’nin 2017 yılı itibariye birbirinden farklı statülerde istihdam ettiği;
PTT’NİN DÜNÜ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ • 399 sayılı KHK eki 1 sayılı cetvele tabi olan kadrolu personel sayısı 135,
1.1. Geçmişten Günümüze PTT • 399 sayılı KHK eki 2 sayılı cetvele tabi olan sözleşmeli personel sayısı 17.183,
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT), geçmişi Osmanlı İmparatorluğu’na dayanan 177 yıllık • 6475 sayılı Posta hizmetleri kanununa tabi olan idari hizmet sözleşmeli personel sayısı 8.103,
köklü bir kurumdur. 1840 yılında Sultan Abdülmecid tarafından halkın posta ihtiyaçlarına cevap vermek • 4857 sayılı iş kanununa tabi işçi personel sayısı 349,
için Posta Nezaretinin kurulması ile birlikte ilk defa halka posta ve haberleşme hizmetleri sunulmasına
başlanmıştır. Buna ek olarak Sultan Abdülmecid 1840’lı yıllarda telgrafın gerekliliğine de kanaat getirmiştir. • Hizmet satın alma yoluyla istihdam edilen taşeron firma personeli sayısı 14.785 olmak üzere toplam
Böylece 1855 yılında ilk telgraf tesislerinin yapımına başlanmış ve 15 Eylül 1855 tarihinde Telgraf İdaresi personel sayısı 40.555’tir.
resmen çalışmaya başlamıştır. Bu dönemde telgraf ile ülke içi haberleşme tüm halk için serbest iken; yurtdışı 32 Geçmişten Günümüze Posta, PTT Genel Müdürlüğü, Ankara-2007. 143-145.
haberleşme ise gerekli anlaşmaların tamamlanmasına kadar sadece devlet için mümkün kılınmaktaydı. 33 PTT A.Ş. Resmi internet sitesi, erişim: 20.01.2018: http://ptt.gov.tr/ptt/#!ptt_tarihce .
34 PTT A.Ş. Resmi internet sitesi, erişim: 20.01.2018: http://ptt.gov.tr/ptt/#!ptt_tarihce .
18 19 19