Page 19 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 19

Genel Yetkili Sendika                                                                                                                                          Yetkili Konfederasyon

                                       BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                                                                                                         BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


                                                         GİRİŞ                                                                     Osmanlı İmparatorluğu’nda Telgraf İdaresi kurulurken bir yandan halkın ve bilhassa tüccarların haberleşme
                                                                                                                                   ihtiyacına cevap vereceği diğer yandan devlete gelir kapısı sağlayacağı düşüncesinin varlığından söz etmek
               İki  gün  süren  Büyük  PTT  Çalıştayı’nın  birinci  gününde  belirlenen  alt  temalar  çerçevesinde
            oluşturulan gruplarda oturumlar, Birlik Haber-Sen Genel Başkan Yardımcılarının oturum başkanlığında                    mümkündür. 21 Eylül 1871 tarihinde Telgraf İdaresi, Posta Nezareti ile birleştirilmiş ve faaliyetlerini günden
            gerçekleşmiştir. Her bir oturum grubu; PTT A.Ş. yöneticileri, her kademeden çalışan, sendika ve diğer                  güne geliştirerek, 1909 yılında telefon hizmetlerini de ekleyerek kurum PTT Nezaretine dönüştürülmüştür.
            sivil  toplum  kuruluşu  temsilcilerinin  katılımıyla  oluşturulmuştur.  Çalıştay  oturumlarına  ilişkin  alt          Posta Teşkilatının İstiklal Harbi’nin kazanılmasında önemli hizmetleri olduğu ve özellikle şifreli telgrafların
                                                                                                                                                                               32
            temalar aşağıdaki gibi düzenlenmiştir:                                                                                 savaşların seyrini değiştirdiği kabul edilmektedir
               1.  PTT A.Ş.’nin Dünü, Bugünü ve Yarını;                                                                               Cumhuriyetle birlikte posta ve haberleşme faaliyetlerini artırarak devam eden PTT zaman içinde posta
                                                                                                                                   ve telgrafın yanı sıra telefon hizmetleri sunmaya başlamıştır. Döneminin gerektirdiği teknolojik ve bilimsel
               2.  Performans Sistemi;
                                                                                                                                   gelişmeleri her zaman yakından takip eden PTT, zaman içinde haberleşme uyduları, otomasyon sistemi gibi
               3.  Personel ve Ücret Politikaları;                                                                                 yenilikleri  bünyesine  katarak,  posta  faaliyetlerinin  yanı  sıra  lojistik  faaliyetler,  bankacılık  ve  sigortacılık
               4.  PTT A.Ş. Çalışanlarının Sorunları ve Çözüm Önerileri ve Motivasyonun Verimliliğe Etkisi.                        faaliyetleri gibi çeşitli hizmet dallarında faaliyet gösteren öncü bir kurum haline gelmiştir. En iyi hizmeti

               PTT A.Ş.’nin Dünü, Bugünü ve Yarını temalı oturumda, PTT A.Ş.’nin geçmişten günümüze geçirdiği                      sunabilmek ve alanınca öncü kurum olma vizyonunu sürdürebilmek amacıyla PTT, kimi zaman çeşitli kurum
            dönüşümün  çalışanlar  açısından  ne  anlama  geldiği,  PTT  A.Ş.’nin  söz  konusu  dönüşüm  sürecinde                 ve kuruluşlarla işbirliği ve anlaşmalar yaparak faaliyetlerini devam ettirmektedir .
                                                                                                                                                                                                          33
            çalışanlarının ne gibi sıkıntı ve zorluklarla karşı karşıya kaldığı katılımcılar tarafından ele alınmıştır.               1939 yılında PTT Genel Müdürlüğü olarak Ulaştırma Bakanlığına bağlanan PTT’nin tarihçesi içinde bazı

               Performans Sistemi başlıklı oturumda, PTT A.Ş.’de 2015 yılında uygulanmaya başlanan performans                      dönüm noktaları olduğunu söylemek mümkündür. 1954 yılında Kamu İktisadi Teşebbüsü olan PTT, 1984
            değerlendirme  sistemine  ilişkin  çalışanların  tespit  ve  eleştirileri  tartışılmış  ve  performans  sisteminin     yılında Kamu İktisadi Devlet Teşebbüslerinin yeniden düzenlenmesi ile ilgili olarak çıkarılan KHK ile Kamu
            geliştirilmesine yönelik öneriler getirilmeye çalışılmıştır.                                                           İktisadi Kuruluşu (KİK) statüsüne geçirilmiş olup 1995 yılında ise, T.C. Posta İşletmesi Genel Müdürlüğü
                                                                                                                                   ve Türk Telekomünikasyon A.Ş. olarak yeniden yapılandırılmıştır. 2000 yılında T.C. Posta İşletmesi Genel
               Personel  ve  Ücret  Politikaları  temalı  oturumda,  personelin  göreve  alınmasından  yetiştirilmesi  ve
            görevden ayrılmasına kadar olan süreçte ücret ve sosyal haklar ile ödül ve ceza sisteminin yanı sıra verimlilik,       Müdürlüğü’nün tüzel kişilik ismi T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü olarak değiştirilmiştir. 3
            liyakat, kariyer ve adalet ilkeleri temelinde düzenlenecek bir insan kaynakları yönetim modeli oluşturulması           Mart 2004 tarihinde PTT Bank ismi tescil edilirken, 2013 yılında 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun
            amacı çerçevesinde PTT A.Ş.’de uygulanan personel ve ücret politikaları ele alınıp sorunlu alanlar ve bunlara          21inci  maddesi  gereğince  görevleri  ve  kuruluşu  yeniden  düzenlenen  PTT  anonim  şirket  olarak  yeniden
            yönelik öneriler belirlenmeye çalışılmıştır.                                                                           yapılandırılmıştır.  Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT) adını alan kurum, aynı tarihte PTT 1984
                                                                                                                                   tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli “Kamu İktisadi
               PTT A.Ş.  Çalışanlarının  Sorunları  ve  Çözüm  Önerileri  ve  Motivasyonun  Verimliliğe  Etkisi  başlıklı          Kuruluşları (KİK)” listesinden çıkarılmıştır. 24.01.2017 tarihli ve 2017/9756 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
            oturumda PTT A.Ş. çalışanlarının sorunları detaylı örneklerle ele alınmış, bu sorunlar karşısında çalışanların         PTT’nin sermayesinin tamamı Hazine Müsteşarlığı’ndan Varlık Fonuna devredilerek tescil ve ilan edilmiştir .
                                                                                                                                                                                                                                  34
            motivasyonunun  ve  performansının  nasıl  etkilendiği  tartışılmıştır.  Bu  doğrultuda,  çalışanların  sorunlarının
            çözümlenmesi ile kuruma olan aidiyet duygularının ve verimliliğinin artırılmasına yönelik neler yapılması                 PTT’nin anonim şirket haline getirilmesi sadece kurumun ticari unvanının değiştirilmesi olarak kalmayıp
            gerektiği belirlenmeye çalışılmıştır.                                                                                  PTT içinde çağın gereklilik ve trendlerini yakalamayı hedefleyen kapsamlı bir değişim ve dönüşüm sürecinin
                                                                                                                                   de başlamasına yol açmıştır. Bu doğrultuda, kalite ve hizmet standartlarını revize eden, teknolojik yenilikleri
                                                                                                                                   verimli  ve  etkin  şekilde  hizmet  sunumuna  eklemleyen,  faaliyet  gösterdiği  hizmet  dallarını  her  geçen  gün
                                                                                                                                   genişleten, uluslararası işbirlikleri kurarak dünya çapında faaliyetlerini geliştirme hedefinde olan PTT A.Ş. bu
                                                                                                                                   büyümesini çalışanlarıyla birlikte gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır.

                                                                                                                                      Yukarıda anılan hedefler doğrultusunda bugün yaklaşık 40 bin olan çalışan sayısını 2023 yılında 100 bin
                                                                                                                                   kişiye çıkarmayı planlayan PTT A.Ş. yönetsel ve idari süreçlere ilişkin dönüşüm çalışmalarını büyük bir hızla
                                                    BİRİNCİ BÖLÜM                                                                  sürdürmeye devam etmektedir. PTT A.Ş.’nin 2017 yılı itibariye birbirinden farklı statülerde istihdam ettiği;

                                     PTT’NİN DÜNÜ, BUGÜNÜ VE GELECEĞİ                                                              •  399 sayılı KHK eki 1 sayılı cetvele tabi olan kadrolu personel sayısı 135,
               1.1. Geçmişten Günümüze PTT                                                                                         •  399 sayılı KHK eki 2 sayılı cetvele tabi olan sözleşmeli personel sayısı 17.183,

               Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi (PTT), geçmişi Osmanlı İmparatorluğu’na dayanan 177 yıllık                •  6475 sayılı Posta hizmetleri kanununa tabi olan idari hizmet sözleşmeli personel sayısı 8.103,
            köklü  bir  kurumdur.  1840  yılında  Sultan Abdülmecid  tarafından  halkın  posta  ihtiyaçlarına  cevap  vermek       •  4857 sayılı iş kanununa tabi işçi personel sayısı 349,
            için  Posta  Nezaretinin  kurulması  ile  birlikte  ilk  defa  halka  posta  ve  haberleşme  hizmetleri  sunulmasına
            başlanmıştır. Buna ek olarak Sultan Abdülmecid 1840’lı yıllarda telgrafın gerekliliğine de kanaat getirmiştir.         •  Hizmet  satın  alma  yoluyla  istihdam  edilen  taşeron  firma  personeli  sayısı  14.785  olmak  üzere  toplam
            Böylece 1855 yılında ilk telgraf tesislerinin yapımına başlanmış ve 15 Eylül 1855 tarihinde Telgraf İdaresi               personel sayısı 40.555’tir.
            resmen çalışmaya başlamıştır. Bu dönemde telgraf ile ülke içi haberleşme tüm halk için serbest iken; yurtdışı          32   Geçmişten Günümüze Posta, PTT Genel Müdürlüğü, Ankara-2007. 143-145.
            haberleşme  ise  gerekli  anlaşmaların  tamamlanmasına  kadar  sadece  devlet  için  mümkün  kılınmaktaydı.            33   PTT A.Ş. Resmi internet sitesi, erişim: 20.01.2018: http://ptt.gov.tr/ptt/#!ptt_tarihce .
                                                                                                                                   34   PTT A.Ş. Resmi internet sitesi, erişim: 20.01.2018: http://ptt.gov.tr/ptt/#!ptt_tarihce .





        18                                                                                                                     19                                                                                                    19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24