Page 18 - BİRLİK HABER-SEN BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI
P. 18

Genel Yetkili Sendika                                                 Yetkili Konfederasyon

 BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI                                        BÜYÜK PTT ÇALIŞTAYI


 Performans  değerlendirme  sisteminin  kurulabilmesi  için  öncelikle  amaçların  belirlenmiş  olması  ve  iş   performans yönetim sisteminin ilgili tüm bölümler, çalışanlar ve yöneticilerin katılımıyla belirlenmesi önem
 analizleri gibi bazı ön çalışmaların yapılmış olması beklenmektedir. Bundan sonraki aşamada ise; seçilen amaca   arz etmektedir .
                         30
 yönelik uygun ölçütlerin (kriterlerin) geliştirilmesi gelmektedir. Bir performans yönetim sisteminde amaçlar   Son yıllarda kamu kuruluşlarında da performans yönetim sistemleri uygulanmaya başlandığı görülmektedir.
 ve kriterlerin açık ve anlaşılır, tarafsız ve ulaşılabilir olmasına özen gösterilmesi gerekmektedir . Performans   Kamu kuruluşlarındaki uygulamaların genel performans yönetim sistemi uygulamalarından ayırt edici özellikte
 24
 kriterleri belirlenirken muhakkak bilimsel bazı prensipler çerçevesinde hareket edilmesi gerekmektedir. Buna   bir farkı bulunmamaktadır. Fakat bu noktada dikkat edilmesi gereken husus; kamu hukuku kurallarına bağlı
 göre; performans kriterleri saptanırken mümkün olduğu kadar objektif ve ölçülebilir kriterler tayin edilmeye   olarak  kar  amacı  gütmeden  sosyal  devlet  ilkesi  gereğince  vatandaşa  mal  ve  hizmet  sunumunun  yapılıyor
 çalışılması öncelikli husustur. Kriterlerin yapılan işle ilgili olması, ölçütlerin çalışanlara önceden bildirilmesi,   olmasıdır. Bu çerçevede kamu kurum ve kuruluşlarının performans yönetim sistemini etkin hizmet sunumuna
 performans yönetiminin amacının başarıyı tespit edip ödüllendirmek olması gereği gibi kriterler de göz önünde   ulaşmak için bir araç olarak ele alması ve stratejik plan ve hedefler dâhilinde katılımcı bir yöntemle performans
 bulundurulması gereken diğer hususlardır .  kriterlerinin belirlenmesi tavsiye edilmektedir .
 25
                                                     31
 Belirlenen  amaçlar  doğrultusunda  performans  değerlendirmesi  için  kullanılacak  ölçütlere  karar  verilir.   PTT A.Ş.’nin bir anonim şirket olmasının yanı sıra, sermaye sahipliğinin kamuda olması ona bir kamu
 Literatürde en çok kullanılan 4 ölçüt olarak; “1.Üretim ve satış ölçütleri, 2.Personel Ölçütleri (devamsızlık,   kurumu niteliği yüklemektedir. Özel sektörün hizmet götürmek istemediği pek çok yerde hizmet sunan PTT
 kaza sıklığı, izin sıklığı, yorgunluk vb), 3.Yargısal Ölçütler (yöneticilerin görüşleri), 4.Davranışsal Ölçütler   A.Ş. bir yönüyle yarı kamusal mal ve hizmet sunumu gerçekleştirmektedir. Bundan dolayı PTT A.Ş. gerek
 (güvenilirlik, problem çözme, inisiyatif alma vb)” öne çıkmaktadır. Bu ölçütlerin tamamı veya bazıları bir   işlem hacmini artırmak ve kurumsal büyümesini gerçekleştirmek gerekse de sunduğu hizmetin ülkenin her
 arada kullanılarak performans değerlendirme sistemi oluşturulabilir .
 26
            tarafına en hızlı ve kaliteli biçimde ulaşmasını sağlamak durumundadır. Bunu gerçekleştirmenin en önemli
 Belirlenen performans ölçütleri çerçevesinde çalışanın performansını ölçmeye yönelik bilimsel teknikler   yolu ise, başarısı kanıtlanmış yönetim modelleri çerçevesinde çalışanların yönetime katılımının sağlanmasıdır.
 geliştirilmiştir.  Bu  ölçüm  tekniklerinin  en  yaygın  olanları;  “sıralama,  derecelendirme,  kontrol  listeleri,   Çalışanlara  kurumsal  süreç  ve  kararlarla  ilgili  sistematik  ve  kurallı  biçimde  danışılmasının  en  etkin
 ürün  ölçekleri,  puan  sistemi,  anekdot  kayıtları,  hedeflere  göre  yönetim  ve  öz  değerlendirme”  olarak   yöntemlerinden birisi ise, çalışan örgütleri ve sendikalar yoluyla bu diyalogun kurulması olacaktır.
 sayılabilmektedir .
 27
 Bir performans yönetim sisteminin amaçları ve kuruma sağlayacağı olası katkılar çok çeşitli olabilmekle
 birlikte  en  çok  karşılaşılanları  sıralamak  mümkündür.  Her  şeyden  önce  çalışanlar  açısından  hakkaniyet
 duygusunun  oluşmasının  sağlanması  ile  çalışanların  kuruma  olan  bağlılıkları  doğru  dizayn  edilmiş  bir
 performans yönetim sistemi ile mümkün olabilmektedir. Böylelikle çalışanlar yüksek performans gösterme
 konusunda motive edilmiş de olabilecektir. Performans değerlendirmesi sonucunda çalışanlar için bir kariyer
 gelişimi haritası çıkarmak mümkün olabilecektir.  Kurum  içi eğitim programlarının geliştirilmesi ve hangi
 eğitime  hangi  kişilerin  katılacağının  belirlenmesinde  de  performans  değerlendirme  raporları  etkin  bir  rol
 oynayabilecektir. Çalışanların kurumun yönetim felsefesini, misyon ve vizyonunu anlamasında da doğru ve
 katılımcı bir yöntemle dizayn edilmiş performans yönetim sistemlerinin katkısı büyük olacaktır .
 28
 Bir  örgütteki  performans  yönetim  sisteminin  bazı  temel  bilimsel  ilkelere  dayalı  olması  gerekmektedir.
 Öncelikle sistem performanslardaki değişmeleri gerçekçi olarak ortaya koyabilecek şekilde dizayn edilmelidir.
 Daha sonraki aşamada, seçilen göstergeler ölçülmek istenen alanlara uygun yapılandırılmalıdır. Verimlilik
 göstergeleri gibi kısmi ölçümlere olanak veren göstergelerin performansı tek boyutlu olarak değerlendirdiği
 unutulmamalıdır. Bu nedenle toplam performansı ölçen yöntemler veya birden fazla göstergenin bir arada
 kullanıldığı yöntemler seçilmesi etkin bir performans değerlendirme sistemi için tavsiye edilmektedir .
 29
 Performans sisteminin doğru dizayn edilmemesinin olumsuz bazı sonuçları ortaya çıkabilmektedir. Örneğin;
 gereksiz  bilgi  toplama  ve  değerlendirme  aşamalarında  çok  zaman  kaybedilmekte,  olumsuz  performans
 değerlendirmesi  sonucu  alan  çalışanların  motivasyonları  azalabilmekte,  çalışma  atmosferinin  ve  barışının
 kötüleşmesine neden olabilmektedir. Tüm bunlara ek olarak önemli bir sorun da kaliteli hizmet sunma, işini
 iyi yapma isteğinin yerini performans ve hedeflerin tutturulması baskısına bırakabileceğinden ötürü hizmet
 kalitesinde  düşüşün  meydana  gelebileceğidir.  Sayılan  bu  olumsuz  sonuçların  ortaya  çıkmaması  açısından

 24   Okakın ve Şakar,a.g.e., 2011, s: 189.
 25   Özer, vd.,a.g.e., 2017, s: 283.
 26   Okakın ve Şakar,a.g.e., 2011, s: 188-189.
 27   Özer, vd.,a.g.e., 2017, s: 293-295.
 28   A.e., s:282  30   A.e., s:292.
 29   A.e., s:285.  31   A.e., s:300-3001.





 16                                                                                                           17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23