Düştükleri Bataklıktan Zirveye Taş Atmaya Çalışan Zavallılar
Türkiye’nin normalleşme sürecinden rahatsızlığın, demokratikleşmesine ve sivilleşmesine yönelik hazımsızlığın zirvesi olan 17 Aralık ve 25 Aralık kirli vesayet kalkışmasının karşısında duran, paralel ayak oyunlarını deşifre eden bütün kişi ve kurumları hedef alan Zaman Gazetesi, yaptığı gerçekdışı haberlerle, toplu sözleşmeyi değersizleştirme ve Memur-Sen’i karalama hedefli çarpıtmalarına devam ediyor.
Zaman Gazetesi, bugünkü nüshasının birinci sayfasında verdiği haberle, Memur-Sen’e yönelik karalama kampanyasında izan, insaf, ahlak ve gazetecilik ilkelerinden ne kadar uzaklaştığını itiraf ediyor. 8 Ağustos 2013 tarihli nüshasında toplu sözleşmeye ilişkin değerlendirmesini “Memura Çifte Bayram” başlığıyla haberleştiren Zaman, bugünkü nüshasında ise “Memura ilk kez temmuz zammı yok” başlığıyla toplu sözleşmeyi ve Memur-Sen’i hedef alıyor. Aradan geçen zaman diliminde toplu sözleşme metninde bir değişiklik yok. Aradan geçen zaman diliminde gazetenin çalışma hayatı haberlerine yön veren ekipte de bir değişiklik yok. Her şey aynı ancak yorum değişti. Bu bakış ve yorum değişikliği hangi aralık gerçekleşti diye sormak gereksiz. Bu değişimin gerekçesi,17 Aralık ve 25 Aralık.
Paralel kalkışmanın basın alanındaki kolonu vazifesini üstlenen gazetenin, kendi deyimleriyle “memura çifte bayram” hükmündeki toplu sözleşmeyi “memurlar mağdur edildi” platformuna taşıma gayreti, 17 ve 25 Aralık’tan sonra bütün zamanını kirli ilişkiler yumağının ve paralel vesayet ordusunun neferlerinin açığa çıkmaması stratejisinin sivil toplum ve sendikacılık alanına dair eylem planının eseridir. Paralel evrenin basındaki kara deliği Taraf’ın geçtiğimiz günlerdeki yalan manzumesinden sonra Zaman’ın dün ve bugünkü nüshalarında yer alan yazı ve haberlerle Memur-Sen’i hedef alması, bu eylem planında sorumluluk alanların kimler olduğunu da ortaya çıkarıyor.
Aslında, gazetenin bugünkü nüshasında yer alan haber, içeriğindeki kelime ve cümlelerin her biri harfler aracılığıyla oluşturulan israf yığını olmak dışında bir anlam ifade etmiyor. Haberi okuyunca, karşımızda taban aylık zammının yansımalarını idrakten, yüzdelik zam ile taban aylık zammı arasında karşılaştırma yapmak için gereken temel matematik becerilerinden, birinci ve ikinci altı ay şeklinde ikiye bölünmeden yılın ilk ayından itibaren alınan zammın yıllık gelir artışı itibariyle yüzdelik ve ikiye bölünerek verilen zamdan daha karlı olduğunu görme/anlama kapasitesinden yoksun birileri eliyle kaleme alınmış bir yazıyla karşılaştık.
Biz yine de, onların toplu sözleşmenin kazanımlarını, taban aylığa yapılan zammın önemini, 7 Ağustos 2013 tarihinde imzalanan toplu sözleşmenin kendilerinin ifadesiyle “memura çifte bayram” yaşattığını anlamaları ve kamuoyunun da hatırlaması için 2014-2015 yıllarını kapsayan toplu sözleşmeyle elde ettiğimiz kazanımları bir kez daha ifade edelim.
Taban aylık zammıyla,maaşlar arasındaki makas daralırken, emekli maaşı ve emekli ikramiyesine mahsus yüksek oranlı artış sağlandı.
Memur-Sen Konfederasyonu olarak, 2. Dönem Toplu Sözleşmelerinde; kamu görevlileri arasındaki maaş dengesizliğinin giderilmesi, düşük maaşlı kamu görevlilerine daha yüksek oranlı maaş artışı, emekli maaşı ve ikramiyesinde daha yüksek tutarlı artış sağlanması hedeflerini benimsedik. Bunun bir sonucu olarak, her üç hedefe birden ulaşmak amacıyla toplu sözleşmenin ilk yılı için taban aylık üzerinden seyyanen zam yapılması ve ikinci yıl içinse yüzdelik zam artışı ve enflasyon farkı çerçevesinde toplu sözleşmeyi mutabakatla sonuçlandırdık.
Taban aylığa yapılan zammın oranı %17 olarak gerçekleşti
Toplu sözleşmeyle, taban aylığı 1.027 TL’den 1.202 TL’ye yükselmiş ve bugüne kadar taban aylığında ilk defa 175 TL artış sağlanırken, taban aylıktaki artış oranı, hem 2013 yılsonu enflasyonunun hem de 2014 yılı için öngörülen tahmini enflasyonun çok üzerinde olacak şekilde %17 olmuştur. Taban aylıkta sağlanan 175 TL’lik artış, kamu görevlilerinin maaşlarına 123 TL, emekli kamu görevlilerinin maaşlarına ise 146 TL net artış olarak yansımıştır. Bunun yanında, taban aylığa yapılan bu artışın kamu maliyesine yansıması, her kamu görevlisi için aylık 210 TL olarak gerçekleşmiştir.
En Düşük Emekli Maaşında %12.46, Hemşire Emeklisinin Maaşında %9.43 Artış
2014 yılının ilk 5 ayında enflasyonun beklentilerin üzerinde %5,38 oranına ulaşması kapsamında, kamu görevlilerinin maaşlarının enflasyon karşısında eridiği iddiası da gerçeği yansıtmamaktadır. Taban aylığa yapılan zam, emekli maaşlarında; en düşük emekli maaşı boyutuyla %12.46, öğretmen emeklisinde %9.15, hemşire emeklisinde % 9.43, emekli mühendis için %7.29, emekli genel müdür için ise %3.3 oranında artış sağlamıştır. Emekli maaşlarındaki bu artışlar sonucunda; en düşük emekli maaşının, en yüksek emekli maaşına oranı %22’den %24 yükselirken, en yüksek maaş ile en düşük maaş arasındaki oransal tutar 4,5 kat’tan 4,1 kata gerilemiştir.
Emekli ikramiyesinde 5.250 TL artış elde edildi
Taban aylığa yapılan artış, fiilen çalışılan dönemdeki maaş ve emekli maaşı yanında emekli ikramiyesinde de son yılların en büyük artışını getirmiştir. 175 TL’lik taban aylık zammıyla, 30 yıllık hizmet süresi bulunanların emekli ikramiyesi 5.250 TL artmıştır. Bu tutar bütün kamu görevlileri için geçerlidir. Oransal bazda bakıldığında hizmetlinin emekli ikramiyesi %12.2 artarken, öğretmenin %9.1, teknisyenin %11.4, mühendisin %7.2, genel müdürün %5.8, müsteşarın %5.3 oranında artmıştır. Bunun sonucunda emekli ikramiyesi tutarları arasındaki düşük maaşlı kamu görevlileri aleyhine olan makas biraz daha daralmıştır.
Basın, Yayın ve İletişim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme Kazanımları
Koruyucu Gıda Yardımı
Madde 1- (1) Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünün verici istasyonları, devamlılık stüdyoları ve haber müdürlüklerinde bilfiil çalışan personele, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı ve yetkili sendikanın görüşleri dikkate alınarak Kurumca belirlenen koruyucu gıda maddeleri iş yerlerinde tüketilmesi kaydıyla gıda yardımı olarak verilir. Gıda yardımının cinsi, miktarı ve kimlere verileceğine ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından belirlenir.
Kahvaltı Yardımı
Madde 2- (1) Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünün devamlılık stüdyolarında, Haber ve Spor Yayınları Dairesi ile Dış Yayınlar Dairesi Başkanlıklarında ve radyolarında saat 06:00 nöbetine gelen personele, iş yerlerinde tüketilmesi kaydıyla sabah kahvaltısı verilir.
Büyükşehirlerde Görev Yapanlara Toplu Taşıma Kartı Verilmesi
Madde3- (1) T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü kadro ve pozisyonlarında bulunup, büyükşehir belediyeleri sınırları içerisinde dağıtıcı olarak görev yapanlara, belediye tarafından işletilen toplu taşıma araçları ile özel halk otobüslerinden ücretsiz yararlanmaları için anılan Genel Müdürlük tarafından fotoğraflı birer kart verilir.
Araç kullananlara ilave ücret
Madde 4- (1) T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü kadro ve pozisyonlarında bulunan dağıtıcılardan tebligat, kayıtlı posta, telgraf, koli-kargo, ödemeli kargo ve konutta teslim gibi hizmetleri aynı zamanda araç kullanarak fiilen yerine getirenlere aylık ilave 50 TL ücret ödenir.
Gişe memurlarına ilave ücret
Madde 5- (1) T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü kadro ve pozisyonlarında bulunan gişe memurlarından bu görevi fiilen yerine getirenlere aylık ilave 50 TL ücret ödenir.
Giyim yardımı
Madde 6- (1) Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yayında ve verici istasyonlarında çalışan personelden, Kurumca hizmetin gereği olarak görev esnasında giyilmesi gerektiği belirlenen giyim malzemeleri verilir. Giyim malzemelerinin standartları ile hangi personele, ne kadar süreyle verileceği ve buna ilişkin usul ve esaslar kurum ile yetkili sendika tarafından birlikte belirlenir.
TRT’de konut kira bedeli
Madde 7 - (1) Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde bedeli karşılığı kamu konutu tahsis edilen personelden, her yıl Milli Emlak Genel Tebliğleriyle belirlenen kira birim bedellerinin %85’i tahsil edilir.
PTT’de Mobil Çalışan Personele Yemek Yardımı Verilmesi
Madde 8- (1) T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğü posta dağıtıcılarından, merkez nüfusu 100.000’i aşan yerleşim yerlerinde mobil hizmet verenlere 2155 sayılı Kanuna göre tayın bedeli aylık 160 TL olarak ödenmektedir.
TRT’de Yayın Hizmetlerinde Çalışan Personele Servis Verilmesi
Madde 9- (1) Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yayında çalışan personele gündüz nöbet değişimlerinde servis hizmeti sağlanır.