64. HÜKÜMETTEN BEKLENTİLER VE HÜKÜMET PROGRAMINA ÖNERİLER
64. HÜKÜMETTEN BEKLENTİLER HÜKÜMET PROGRAMINA ÖNERİLER
Çalışma hayatının geçtiğimiz 13 yıllık süreçteki en önemli kazanımlarından biri, hiç kuşkusuz kamu görevlileri sendikacılığı alanının gerek örgütlenme gerekse toplu pazarlık noktasında kat ettiği mesafedir. Kamu görevlilerinin 2002 yılında anayasal ve yasal teminat altına alınan örgütlenme hakkı üzerinden elde ettiği örgütlü güç ile siyasi iktidarın özgürlükçü anlayışı- nın birlikte gerçekleştirdiği fiili uzlaşmayla elde edilen toplu pazarlık/sözleşme hakkı, kamu görevlilerinin ve kamu personel sisteminin vesayet dönemlerinin var ettiği “çekinik ve tepkisiz kitle” formundan kurtulmasını hızlandırmıştır. Yine bu dönemde “üçlü danışma sistemi” kurgusunun büyük oranda işlerlik kazanmış olması, temel hedefi sivil toplum ve emek örgütü olarak dahil olduğu toplum yanında evrensel zeminde de katkı üretmek olan sendikaların kabuğunu kırmasını kolaylaştırmıştır. Katılımcı demokrasi uygulamalarının çalışma hayatı alanında önemli oranda yer aldığı bu dönem, hem kamu görevlileri sendikacı- lığının hem kamu personel sisteminin reform içerikli dönüşüm ve değişimlere adım atmasına da zemin hazırlamıştır. Kamu sektörü odaklı çalışma hayatının iki ana bileşeni olarak görülen kamu iş- vereni ile kamu görevlileri arasında etkileşim ve iletişim süreçlerinin geçmişle kıyaslanmayacak ölçüde arttığı bu dönemde, önemli işler başarılmıştır. Bu başarıların kalıcı, sürdürülebilir ve toplumsal hayatın farklı bölümlerinde de istendik değişiklikler üretmesi hem bütünleşik bir sistem tasarımını hem de birey-vatandaş için özgürleşme, özgürlüklerin teminat alınması ve yeni nesil haklarla tanışma imkan ve fırsatları oluşturma zemininin kamu görevlileri ile kamu görevlileri sendikaları/sendikacılığı alanı için de mümkün kılınmasını gerektirir. Bu çerçevede, çalışma hayatı, kamu görevlileri sendikacılığı ve kamu personel sistemine yönelik beklenti ve önerilerimizi belirlerken de, hem yapılması hem de yapılmaması gerekenler şeklinde iki başlıklı bir kurgu oluşturmayı tercih ettik. Böyle bir yöntem tercihinin arka planında, 3. Dönem Toplu Sözleşme sürecinde ve sonucunda ortaya konulan çerçeve yer almaktadır. 3. Dönem toplu sözleşmesi, birlikte düşünülen, birlikte fikir üretilen, ortak hedef için makul çizgilere sadık kalınarak yapılan tartışmanın ne kadar önemli, gerekli ve değerli olduğunun zihinlerimiz tarafından kayıt altına alındığı bir süreç zenginliği ve sonuç kazanımlarıyla yapılması ve yapılmaması gerekenlere yönelik önemli bir veri kaynağıdır. Bu noktada, kamu görevlileri ve kamu görevlileri sendikacılığı yoğun kamu merkezli çalışma hayatı kesitinde 3. Dönem Toplu sözleşmesiyle üretilen, elde edilen çalışma barışı ve toplumsal barış yeni kazanımlarla mutlaka devam ettirilmelidir. Her yeni kazanımın yeni motivasyon kaynağına dönüşeceği ve 64. Hükümete yönelik güven endeksini daha yukarı seviyeye taşıyacağı gerçeği hepimizin malumudur. Böylesi bir motivasyonun üreteceği sinerji ve enerji Türkiye için hem içerde hem de dışarıda büyük katma değerler üretecektir. Bu motivasyonun ön şartı, Adalet ve Kalkınma Partisi’nin seçim beyannamelerinde yer alan vaatlerine önce hükümet programında yer vermesi sonra da hayata geçirmesidir. Bunun yanında, toplamda 13 yılı aşan AK PARTİ iktidarları döneminde Kamu İşveren Heyeti ile Kamu Görevlileri Sendikaları Heyeti’nin toplu sözleşme süreçlerinde olgunlaştırdığı, Kamu Personel Danışma Kurulu başta olmak üzere toplu sözleşme masası dışı kazanım üretme zeminlerinde büyük oranda mutabakata vardığı konuların da hükümet programında yer alması gerektiğine inanıyor, inanç yanında bunun bir gereklik olduğu kanaatini taşıyoruz.
A) HÜKÜMET PROGRAMININ TEMEL BAŞLIKLARI ARASINDA YER ALMASI GEREKTİĞİNE İNANDIĞIMIZ KONULAR KAMUNUN İSTİHDAMA ÖNCÜLÜK YAPMASI
1) Tam istihdama ulaşıncaya kadar kamuya personel alımı süreceği, kişi başına düşen kamu görevlisi sayısında OECD ortalaması hedefleneceği, kamunun hem işsizlikle mücadelede hem de istihdam da öncülük yapacağı, özellikle de “işsiz üniversiteliler, atanamayan öğretmenler” şeklindeki ajitasyon mottoların sona erdirilmesine yönelik bir projeksiyonun ortaya konacağı mutlaka hükümet programında yer almalıdır.
YENİ ANAYASANIN YAPIM VE YAZIMI
2) Toplumsal sözleşme niteliği kazanmasına imkan sağlayacak şekilde tüm toplum kesimlerinin, farklı ideolojik grupların ve bütün siyasi eğilimlerin önermelerini, kaygılarını, çekincelerini ve çerçeve değerlerini ifade edeceği bir uzlaşma zemininde sivil, demokratik ve özgürlükçü yeni anayasa’nın yapım ve yazım sü- reçlerini hızlandırma perspektifi, Hükümet Programı’nda ifade edilmelidir.
KAMU GÖREVLİLERİNE GREV VE SİYASET HAKKI
3) Kamu görevlilerinin siyaset ve grev haklarını teminat altına alacak anayasal çerçeve oluşturulması Hükümet Programı’nda net şekilde ifade edilmelidir.
KILIK-KIYAFET YASAKLARININ KALDIRILMASI
4) Kılık-Kıyafet konusunda sınırlama üreten yönetsel düzenlemeler ile fiili uygulamalara son verileceği ve bu kapsamda üniformalı kamu görevlilerine yönelik başörtüsü yasağı ile erkeklere yönelik kılık-kıyafet yasaklarının kaldırılması ivedilikle gerçekleştirilecek işler kapsamında olduğu ifade edilmelidir.
SENDİKAL ÖRGÜTLENME HAKKININ KAPSAMININ GENİŞLETİLMESİ
5) Sendikal örgütlenme hakkına ilişkin sınırlamaların minimize edileceği, kamu görevlileri sendikacılık alanında Ceza ve Tutukevlerinde görev yapan kamu görevlileri ile MGK ve Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği bünyesindeki kamu görevlilerine yönelik sendikal örgütlenme yasağının kaldırılacağı ve emeklilere sendika kurma ve mevcut sendikalara üye olma imkanı getirileceği noktasında kesinleşmiş bir iradeye Program içeriğinde yer verilmelidir.
TOPLU SÖZLEŞME HAKKININ KAPSAMI
6) Toplu sözleşmenin konu bakımından kapsamının mevcut mevzuatta yer alan sınırlayıcı çerçeve -fiili durumda gözetilerek- değiştirilmek suretiyle genişletileceği, çalışma şartları ile özlük hakları konularının da toplu pazarlık hakkı kapsamına alınmasıyla kamu görevlileri sendikacılığı düzleminin oluşturulacağı, Hükümet Programı’nda belirtilmelidir.
KADROLU İSTİHDAM VE TAŞOREN UYGULAMASININ SONLANDIRILMASI
7) Kamu personel sisteminin iş güvencesi temelinde kadrolu istihdam odaklı, kamu görevlilerine güveni esas alan anlayışla kariyer ve liyakat odaklı olarak güçlendirileceği, kamu hizmetleri alanında asli ve süreklilik niteliğinin asıl, ge- çici faaliyet kurgusunun istisna olduğu anlayışıyla “geçici personel” ve “sözleşmeli personel” istihdamına kısmen yer verileceği, kamu hizmetleri alanında “taşeron çalıştırma” uygulamalarının bütünüyle sona erdirileceği Hükümet Programı’nın içeriğinde kamu personel sistemine yönelik temel hedefler olarak ifade edilmelidir.
SİVİL TOPLUMU PAYDAŞ KABUL ETME VE HESAP VEREBİLİRLİK
8) Sivil anayasa ve sivil siyaset gibi son on yıllık sürecin iki anahtar kavramının arka planını oluşturan “sivil toplum” paradigması ve “katılımcı demokrasi” uygulamaları kapsamında, konfederasyon ve sendikaların hem sorunların teşhisinde hem de çözümlerin tespitinde gerek yasama organının, gerek yürütme erkinin gerekse idarenin paydaşı olarak görüleceği, bu şekilde “hesap sorma” ehliyetine sahip bir toplumun oluşmasına ve “hesap verme” iradesine sahip devlet aygıtının şekillenmesine imkan sağlanacağı Hükümet Programı’nda mutlaka ifade edilmelidir. MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇESİNİN
HAZIRLANMASINDA KATILIMCILIK
9) Merkezi Yönetim Bütçesi’nin temelinde bir sosyal politika argümanı olduğu kabul edilerek, çalışma hayatının emek tarafında yer alan örgütlere Bütçenin hedefleri, içeriği ve bütçe büyüklüğünün kurumlara ve konulara göre paylaştırılması noktasında görüş, eleştiri ve değerlendirme imkanı sağlanacağı, Hükümet Programında mutlaka ifade edilmelidir.
DEMOKRATİK SOSYAL HUKUK DEVLETİ-EKONOMİK SOSYAL KONSEY
10) Milletlerin ayakta kalmasının “güçlü devlet kurmakla”, devletlerin ayakta kalmasının ise “adil devlet olmakla” mümkün olduğuna yönelik tarihi tecrübeden hareketle “demokratik sosyal hukuk devleti” içeriğinin ve işleyişinin şekillendirilmesinde Ekonomik ve Sosyal Konsey gibi katılımcılık aparatlarının etkili bir şekilde kullanılacağı Hükümet Programında temel bir duruş olarak ortaya konmalıdır.
TERÖRLE, PARALELYAPIYLA MÜCADELE VE ÇÖZÜM SÜREÇLERİ
11) Toplumsal sözleşme niteliğinde bir anayasa yapma hedefinin vazgeçilmez unsurlarından ikisinin “kalıcı ve etkin kamu düzeni” ve “bütün kesimlerin katkı sunduğu toplumsal huzur ve barış” olduğu gerçeğinden hareketle vesayet zeminleriyle, devlet içinde kendilerine mahsus egemenlik alanı oluşturma çabasına girişen paralel yapılarla, terörle, terör örgütleriyle, terörü destekleyen yapılarla mücadelenin devamı ile birlikte ötekileştirici devlet suçlamasına malzeme yapılan bütün zeminlerin temizlenmesi doğrultusunda geçmiş dönemlerde hayata geçirilen “Çözüm Süreci” başta olmak üzere Alevi ve Roman vatandaşların beklentilerinin karşılanması, mağduriyetlerinin giderilmesi hedefli, ortak akıl ve ortak sorumluluk temelli süreçlerin olabilecek en kısa sürede istenilen sonucu üretmesinin sağlanacağı Hükümet Programı’nda yer almalıdır.
VESAYET DÖNEMİ İZLERİNDEN ARINMA
12) Vesayet dönemi düzenlemelerinin ve vesayet ihtimalinin tamamıyla sona erdirilmesi için 12 Eylül ve 28 Şubat›tan kalan antidemokratik uygulamaların tü- müyle sonlandırılacağı yönünde iradeye Hükümet Programı’nda yer verilmelidir.
YARGI REFORMU
13) Yargı sistemine ve yargı erki organizasyonuna yönelik kapsamlı bir reform yapılması hedefine ön içeriğiyle birlikte Hükümet Programı’nda yer verilmesi uygun olacaktır.
İSTİHDAM-BÜYÜME İLİŞKİSİ/AR-GE VE İNOVASYON
14) İstihdam ve büyüme arasında kalıcı bir ilişki kurulması, milli gelirin ihracat destekli artması, katma değeri yüksek ürünler ile ileri teknoloji kapsamında ürün gamı oluşturulması için AR-GE ve inovasyon alanına dönük kapsayıcı ve gelecek öngörülü bir perspektif Hükümet Programı’nda deklare edilmelidir.
MANEVİ KALKINMA/AHLAKİLİK TEMELLİ EĞİTİM PARADİGMASI
15) Bireysel ve toplumsal kişisel gelişim ve manevi kalkınma noktasında ahlakçı birey ve toplum yerine ahlaklı birey ve ahlaklı toplum hedeflerine yönelecek şekilde ahlak eğitiminin hem ilk hem de orta öğretimde temel bir referans ve hedef alanı olarak belirleneceği, eğitim sisteminin “insan ve güzel ahlak” arasındaki vazgeçilmez ilişki üzerinden yeniden tesis edileceği vurgusu Hükümet Programı’nda kesin bir şekilde dile getirilmelidir.
EĞİTİMDE ORTA KALİTE TUZAĞI RİSKİ VE YENİ BİR SIÇRAMA
16) İnşa döneminin iki önemli bileşeni eğitim ve kültürdür. Eğitim alanında, eğitim felsefesi ve paradigması noktasında gerçekleştirilen değişim ve gelişim hedefleri yanında eğitim hizmetlerini sunan kurum ve kuruluşlara yönelik dönüşüm süreçleri büyük oranda gerçekleştirilmiş olmasına rağmen bu alana dair istenilen sonuç verilerine ulaşılamamıştır. Bu durum, eğitimde orta kalite tuzağına düşme riskinin varlığına işaret etmektedir. Bu çerçevede, eğitim politikalarının belirlenmesi sürecinden uygulama sürecine kadar bütün evrelerde ve eğitim alanına dair bütün öznelerde orta kalite tuzağı riski farkındalığı oluşturulmalı ve bu riskin bertarafına ve bu alana dair sıçramaya dönük olarak paydaşlarla birlikte yeni bir yol haritasının ortaya konacağı Hükümet Programı’nda mutlaka ifade edilmelidir.
KÜLTÜR POLİTİKALARINDA MİLLİ PERSPEKTİF- MİLLİ KÜLTÜR STRATEJİ BELGESİ
17) Kültür alanındaki donuk ve stabil yapının ortadan kaldırılması, gerek birey, gerek toplum, gerekse millet bazlı bir kültür politikası veri ve hedef alanı belirlenmeli, milli kültürün ve buna ilişkin tarihi birikimin yeni dönemde itici güç haline gelmesine de imkan verecek şekilde “milli kültür strateji belgesi” ve buna ilişkin “eylem planı” oluşturulacağı noktasında bir irade Hükümet Programında yer almalıdır.
B) HÜKÜMET PROGRAMINDA ÇALIŞMA HAYATI-KAMU GÖREVLİLERİ SENDİKACILIĞI-KAMU PERSONEL SİSTEMİ KAPSAMINDA YER VERİLMESİNİ ÖNEMSEDİĞİMİZ KONU BAŞLIKLARI KAMUDA İŞ GÜVENCELİ İSTİHDAM TEMEL KURAL
1) Kamu görevlilerinin iş güvencesinin tartışıldığı, tartışılacağı ya da sona erdirileceği algısı uyandıracak kavram, içerik ve hedefler kesinlikle Hükümet Programı’nda yer almamalıdır.
ROTASYON YARGI VE GÜVENLİK GÖREVLİLERİ DIŞINDA UYGULANMAMALI
2) Kamu görevlilerinin hizmet sorumluğu ve kamu hizmetinin kâr odaklı olamayacağı anlayışıyla bağdaşmayacak performans değerlendirme, ödüllendirme ve ceza sistemi gibi aparatların kamu personel sistemine eklemleneceği yönünde kaygı üretecek tasarımlar, ( performans, rotasyon vb) tasarılar ve değişiklik çerçevesi gibi unsurlar Hükümet Programında kesinlikle olmamalı- dır. (Mevcut durumda yürürlükte bulunan rotasyon uygulamaları kaldırılmalı ve performansa dayalı ücret sistemi düzenlemeleri bu kapsamda şekillendirilmelidir)
KAMU GÖREVLİLERİ HEDEF GÖSTERİLMEMELİ
3) Kamu görevlilerinin ve mevcut kamu personel sisteminin Türkiye’nin büyü- mesine, gelecek projeksiyonunu şekillendirmesinde engelleyici işlev gördüğü, mevcut yapının “hantal devlet” kurgusunu oluşturduğu gibi doğrudan kamu görevlilerini hedef alan beyan ve değerlendirmelere kesinlikle Hükümet Programında yer verilmemelidir.
KAMU GÖREVLİLERİNİN GELİR VERGİSİ MAĞDURİYETİ GİDERİLMELİ
4)Kamu görevlilerinin gelir vergisi uygulaması (gelir vergisi oranları ve matrahı) dolayısıyla yılı içerisinde yaşadıkları maaş kayıplarının giderilmesi amacıyla oran sabitliği, matrah yükseltilmesi ya da gelir vergisi nedeniyle oluşan kaybın kamu işvereni tarafından telafi edilmesi yöntemlerinden birisi kullanılmak suretiyle giderileceği hususu Hükümet Programında ifade edilmelidir.
KAMU GÖREVLİLERİNİN KADROYA GEÇİRİLMESİ
5) 4/C ve 4/B kapsamında istihdam edilen kamu görevlileri ile kamu kurum ve kuruluşlarında görev yapan ve yürüttükleri görevler itibariyle kamu görevlileriyle aynı işleri gören kamu işçilerinin memur kadrosuna alınması yönünde 3. Dönem Toplu Sözleşme’sinde varılan uzlaşmanın kısa sürede hayata geçirilece- ği, bunun yanında mevcut durumda kamu hizmetlerinde vekil, usta öğretici, ek ders ücreti karşılığı gibi isim ve yöntemlerle hiz met sunanların da kadroya geçirilmesi ve bu yöntemlere son verilerek sadece kadrolu istihdama dayalı kamu personel sistemi oluşturulacağı Hükümet Programında belirtilmelidir.
FİİLİ HİZMET ZAMMI BEKLENTİLERİ KARŞILANMALI
6) Fiili hizmet zammından yararlanan kamu görevlilerinin kapsamının artırılmasına dönük çalışmanın ivedilikle başlatılacağı ve en kısa sürede yasal düzenlemenin yürürlüğe konulacağı Hükümet Programı’nda mutlaka ifade edilmelidir.
EK GÖSTERGELER ve İŞÇİLİKTE GEÇEN SÜRELER
7) Ek göstergelerin arttırılması noktasında haklı beklenti içerisinde bulunan kamu görevlilerinin ek göstergelerinin artırılmasına, işçilikte geçen sürelerin kazanılmış hak aylığında ve emekli aylığı ve ikramiyesinde değerlendirilmesine dönük çalışmaların ivedilikle başlaması hususu Hükümet Programı’nda vurgulanmalıdır.
CUMA NAMAZI İÇİN ÖĞLEARASI İZNİ ARTIRILMALI
8) Kamu görevlilerinin Cuma namazı konusunda yaşadıkları/yaşayabilecekleri sıkıntıların giderilmesini amaçlayan ve 3. Dönem toplu sözleşmesinde yer verilen Cuma günü öğle arası (çalışmaya ara verme) süresinin Cuma namazı vaktini de içine alacak şekilde belirlenmesi noktasında imkan sağlayan hükmün gereğinin ivedilikle yapılacağı iradesi Hükümet Programı içeriğinde ifade edilmelidir.
EK ÖDEMELERİN EMEKLİ MAAŞINA YANSITILMASI
9) Kamu görevlilerinin hemen hemen bütününde maaş ve ücretlerin azımsanmayacak tutarını oluşturan ek ödemenin, emekli maaşının hesaplanmasında dikkate alınacağının Hükümet Programı’nda belirtilmesi uygun olacaktır.
KAMU PERSONELİ DANIŞMA KURULU UZLAŞMALARI HAYATA GEÇİRİLMELİ
10) Geçmiş dönem Kamu Personeli Danışma Kurulu’nda uzlaşmaya varılan ve büyük bir bölümü için kanun tasarısı taslağı da hazırlanmış olmasına rağmen çeşitli nedenlerle sonuçlandırılamayan;
a) Disiplin cezalarının affına ilişkin yasal düzenleme yapılması,
b) Yardımcı hizmetler sınıfında görev yapan personelin de ek göstergeden yararlandırılması ve mevcut ek gösterge oranlarının arttırılması,
c) Kadın istihdamının artırılması ve kadın kamu görevlilerinin pozitif ayırımcılık kapsamında dezavantajlı konumdan çıkarılmasına imkan sağlamak amacıyla;
Doğum Yardımı Ödeneği; Ailenin ve Dinamik Nüfus Yapısının Korunması Programı kapsamında anneye yapılacak doğum yardımı yanında kamu görevlilerine (çoğul gebelik halinde bu yardım her çocuk için ayrı ödenmek kaydıyla) 657 sayılı Kanunun 207’nci maddesi gereği de 793,08-TL doğum yardımı ödeneği ödenmesi,
Kreş Yardımı Ödeneği; Kamu kurum ve kuruluşlarına ait işyerlerinde, bünyelerinde görev yapan kamu görevlilerinin zorunlu eğitim çağına girmemiş çocuklarına yönelik kreş hizmeti sunulması, kreş hizmeti sunul(a)mayan işyerlerinde görev yapan kamu görevlilerine, kreş hizmetinden faydalanacak her çocuk için; Büyükşehir kapsamındaki illerde 300 TL, diğer illerde 250 TL kreş yardımı ödeneğinin aylıklarıyla birlikte ödenmesi,
Evlilik Yardımı; Evlilik yardımının herkes için uygulanacak olması olumlu bir düzenleme olurken, evliliğe ilişkin devlet destekli çeyiz hesaplarının açılacak olmasından çok daha önce Memur-Sen’in Toplu Sözleşme talepleri arasında yer verdiği evlenme yardımı ödeneğinin hayatın gerçeklerine uygun olarak verilmesi,
Süt İzni; Kadın kamu görevlisine doğum sonrası analık izin süresi bitimi tarihinden itibaren verilen süt izinlerinin; ilk 12 ay günde 4 saat, sonraki altı ay 3 saat, bunu takip eden son altı ayda 2 saat olmak üzere çocuğunu emzirmesi ve çoğul gebelik halinde her çocuk için belirtilen sürelerin yarısı oranında artırılması,
d) Aile Yardımının Artırılması; Kamu görevlilerinin yararlandığı aile yardımı tutarının iki katına çıkarılması,
e) Yıllık izinlerin iş günü esasına göre düzenlenmesi,
f) Kadroya geçirilen sözleşmeli personele getirilen 5 yıllık kurumlar arası nakil yasağının kaldırılması
g) Fazla çalışma ücreti ve istihdam; Fazla çalışmaların geçici olması halinde ücret veya izinle karşılanması, süreklilik arz etmesi durumunda ise istihdam artışı yoluna gidilmesi konularının ivedi olarak çözüme kavuşturulması hususlarını karşılayacak irade ve ifade Hükümet Programı’nda yer almalıdır.
11) Gençler ve Genç Kamu Görevlileriyle ilgili olarak;
a) Üniversiteyi kazanmış her genç için barınma ihtiyacı ile üç öğün yemek maliyetinin devlet tarafından karşılanması, üniversite öğrencilerine akademik yılın başlangıcında ders kitapları için –ilgili bölümlerin ders kitabı maliyeti dikkate alınarak- 300 ila 500 TL arasında karşılıksız destek sağlanması,
b)Üniversite öğrencilerinin tamamına burs ve kredi imkânı sağlanması ve ikinci öğretim harçlarının kaldırılması,
c) Öğrenim kredisinin ilgili öğrencinin istihdam edilmesi/iş sahibi olmasından sonra tahsil edilmemesi,
d) Bilim, kültür, sanat ve spor alanında bireysel olarak öne çıkan öğrencilere verilecek destekler arttırılarak, teşvik noktasında çalışmalar yapılması,
e) Birden fazla çocuğu eğitim gören ailelerin eğitim masraflarına devlet ortak olmalı ve karşılıksız burs verilmesi,
f) Üniversiteyi yeni kazanmış öğrenciler için başarı ödülü olarak bir defaya mahsus para ödülü verilmesi, kitap satın almak için kullanılacak indirim kartları verilmesi
g) Madde bağımlılığına karşı etkin mücadele verilmesi, madde bağımlılığı riskine karşı gençlerin ve ebeveynlerin farkındalıklarının arttırılması,
h) Gençlik ve Spor Bakanlığı’nın yönetim ve gözetiminde Milli Eğitim Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığının koordinesi sağlanarak her mahallede gençlik evi kurularak özellikle sanat, kültür, bilişim alanlarında sosyal çalışmacılar ve rehber eğiticilerce hizmet verilmesi,
ı) Gençlerin internet ve sosyal medya bağımlılığı riskine karşı bilinçlendirilmesi,
i) Suça itilmiş çocuk ve gençlerin ıslah evlerinde sosyal hayata adaptasyonu noktasında gerekli sosyal hizmetlerin sağlanması ve istihdam edilebilir niteliklerin kazandırılması,
j) Asgari ücretli çalışanların ücretlerinin iyileştirilmesi yanında çocuk ve öğrenci sayısına göre gerek sosyal haklar gerekse nakdi destek noktasında ayrıcalıklar tanınması,
k) Çocuk işçiliğe yönelik sıfır tolerans anlayışının devam ettirilmesi,
l) Gençlerin kamuda kariyer ve liyakat noktasındaki hedeflerine ulaşmasını hızlandıracak düzenlemeler yapılması, yararlandıkları hizmet içi eğitim ve kursların kapsamının ve sayısının artırılması hedeflerinin hayata geçirilmesi noktasında kararlılık ve tutarlılık oluşturacak içeriklerin Hükümet Programı’nda yer almasına azami özen gösterilmelidir.
12)Engelliler kamu görevlileriyle ilgili olarak;
a) Kamuda üst düzey engelli bürokratların sayısının artırılması, (bu doğrultuda bir bakan yardımcısının engelli olması vb.)
b) Kamuda Hizmetli kadrosunda çalışan ve büyük sıkıntıları bulunan 12.337 engellinin kadrolarının memur kadrosuna dönüştürülmesi
c) Motorlu taşıt alımlarında KDV’den de muaf tutulması yönünde doğrudan sonuç üretecek, pozitif ayırımcılık ve dezavantajlı grupların korunması noktasındaki hassasiyeti somutlaştıracak bir çerçevenin Hükümet Programı’nda yer alması uygun olacaktır.
13) Emekli kamu görevlileri ile diğer emeklilerle ilgili olarak;
a) Emekliler için TOKİ’nin düşük fiyatlı ve düşük taksitli konut edinme imkanı sağlaması,
b) Eşi çalışmayan kamu görevlisi emeklilerinin de aile yardımından yararlandırılması,
c) Kamu görevlisi emeklileri ile işçi emeklileri arasındaki emekli maaşı farklılığının giderilmesi Hükümet Programı’nın toplumun bütün kesimlerinin beklentilerini dikkate alarak hazırlandığı algısını kuvvetlendirecektir.