2018’in İlk KPDK Toplantısı Gerçekleştirildi

30.03.2018 17:31

2018’in İlk KPDK Toplantısı Gerçekleştirildi

2018'in ilk Kamu Personeli Danışma Kurulu (KPDK) toplantısı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide Sarıeroğlu, Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın ve Birlik Haber-Sen Genel Başkanı Ömer Budak’ın katılımıyla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nda gerçekleştirildi.

Kamu İradesinin Sonuç Üretmesini Bekliyoruz

Kamu Personeli Danışma Kurulu toplantısında görüşülebilecek konulara ilişkin olarak bir alt komisyon kurulmasına karar verildiğini hatırlatan Yalçın, “Alt Komisyon toplantılarında 3. Dönem Toplu Sözleşmesinde mutabakata bağladığımız, siyasi iradenin gerçekleştirmeyi taahhüt ettiği ve üzerinde çalışmalar yaparak kazanım haline getirmeyi hüküm altına aldığımız konuların yanı sıra ülkemizde ve dünyadaki yeni gelişmeler, ekonomik parametrelerdeki değişiklikler, döviz kurlarındaki hareketlilik, enflasyonun ürettiği baskı sonucu ürettiğimiz ve sonuçlandırmayı hedeflediğimiz konu başlıklarından bazıları gündeme alınmıştır" diye konuştu.

Kamu Personel Sisteminde İş Güvencesi ve Kadrolu İstihdam Kırmızı Çizgimizdir

Yalçın konuşmasında, Kasım ayındaki KPDK toplantısı sonrası oluşturulan Alt Komisyonca belirlenen konuları şu şekilde sıraladı: "4/C’lilerin sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesi, Memurların kadro derece sınırlandırmalarının kaldırılması, Farklı statülerde görev yapan personelin izinlerinin eşitlenmesi, Ek göstergelere ilişkin sorunların giderilmesi, Ek ödeme kaynaklı sorunların giderilmesi, Kadın kamu görevlilerine ilişkin düzenlemeler, Kamuya personel alım sisteminde karşılaşılan sorunların giderilmesi, Kamuda esnek çalışma, Fiili hizmet zammı kapsamının genişletilmesi, Emekli ikramiyesine ve maaşına ilişkin mağduriyetlerin giderilmesi, olarak belirlenmiştir.”

Sözleşmeli Personel Pozisyonunda Ayrım, Performansa Yönelik Değerlendirme Konusu ve Giyim Yardımı

Sözleşmeli personel pozisyonunda; doğrudan 4/B’li, 4/C’den geçiş yapan 4/B’li gibi ikili bir ayırımın düşünülmesinin yanlış olduğunu kaydeden Yalçın, “Kamu personel sistemi içerisinde kamu görevlisinin performansına yönelik değerlendirme ölçütlerine ilişkin bir çalışma hazırlığı var ise şimdiden buna son verilmesi uyarısında bulunuyoruz.” ifadesini kullandı. "Bizler emeğin finansta daha değerli görülmesini istiyoruz" diyen Yalçın, faize ayrılan paydaki artış oranı ile kamu personeline aktarılacak bütçe kaynağındaki artışın paralel olmasını beklediklerini söyledi. Yemek yardımından yararlanmanın yemekhane şartına bağlanması kamuya külfet olduğu kadar bu haktan yararlanmanın fiilen imkansızlığını da beraberinde getirdiğini belirten Yalçın, “Bu personelin fiilen görev yaptığı yerde yemekhane yok diye yemek yardımı verilmemesi adaletsizliktir.” dedi.

Neler Değişmeli Neler Geliştirilmeli Tartışılmalıdır

Anayasa değişikliğiyle, 2019 yılı sonuna kadar Türkiye’nin kendine münhasır hükümet modeli olan “Cumhurbaşkanlığı Sistemi’nin bütün yönleriyle hayata geçeceğini belirten Yalçın, "Hükümet modeli değişikliği, yürütme erkine ilişkin şekil değişikliği kuşkusuz diğer alt yapılara, sistemlere de etki edecek. Biz, Hükümet Modeli’ne uyum noktasında 657 sayılı Kanun başta olmak üzere kamu personel mevzuatında yapılacak çalışmaları; kamu görevlilerine kazandıran, kaygı uyandırmayan, hakları koruyan, haksızlığı sona erdiren süreçler ve fırsatlar zemini olarak görüyoruz. Bu anlamda, neler değişmeli, neler geliştirilmeli, yeni hükümler neler olmalı bu süreçte masada ve sahada tartışmaya açılmalıdır" dedi.

Kadın İstihdamına Özel Vurgu

Dünyanın bütün gelişmiş ülkelerinde kadın istihdamı oranı yüzde altmışlara ulaşırken ülkemizde bu oranın istenilen düzeylerde olmadığını deklare eden Yalçın 2023 yılına kadar kadınlarda iş gücüne katılım oranının yüzde 35 olmasının öngörüldüğü Ulusal İstihdam Stratejisine yaklaşılamadığının altını çizdi.

Yalçın Memur-Sen'in kadın istihdamını artırmaya yönelik önerilerini de şu şekilde sıraladı:

•Devlet memurlarının 25 ila 66 ay arasındaki kreşe giden çocukları için kamu veya özel kreş ayrımı yapılmaksızın çocuk sayısına göre en yüksek Devlet memuru aylığının yüzde ellisine kadar kreş parası yardımı yapılması,

•Evlenen Devlet memurlarına bir defaya mahsus olmak üzere en yüksek Devlet memuru aylığının beş katı tutarında evlilik yardımı yapılması,

•Doğum yapan memurlara verilen ücretli analık izin sürelerinin artırılması ile doğumdan sonra verilen ücretsiz izin sürelerindeki kesenek ve karşılıklarının Devlet tarafından karşılanması,

•Devlet memuru olarak görev yapan kadınların doğum sonrasında kullandıkları ücretsiz izin süresince kademe ve derece ilerlemesinin devam etmesi."

Toplantıda Kadınlar Komisyonu Genel Başkanı Habibe Öçal da, Kadın İstihdamı konusunda, “2023 yılına kadar kadınlarda iş gücüne katılım oranının da Ulusal İstihdam Stratejisine uygun bir rakam yakalanmalı” dedi.

BİRLİK HABER-SEN OLARAK KPDK GÜNDEMİNDE GÖRÜŞÜLMESİNİ TALEP ETTİĞİMİZ KONULAR

Kamu Personeli Danışma Kurulu toplantısında söz alan Genel Başkan Ömer Budak taleplerini maddeler halinde Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide Sarıeroğlu’na iletti. İletilen talepler şu şekilde sıralandı:

1-399 Sayılı KHK Kapsamında Çalışan Personellerin Gelir Vergisi Kesinti Oranının %15’i Aşmayacak Şekilde Düzenlenmesi veya 657 Sayılı Devlet Memurlarına Uygulanan Gelir Vergisi Hesaplama Sisteminin Aynısının Uygulanması

657 sayılı kanuna tabi çalışan memurların, gelir vergisi matrahının hesabında kullanılan ücret kalemlerinden dolayı vergi dilimlerinden etkilenmemekte olduklarını belirten Budak, “Ancak 399 sayılı KHK'nın II sayılı cetveline tabi olarak çalışan personelin gelir vergisi matrahı hesabından brüt ücret miktarlarının tamamı dikkate alınarak aylık gelir vergisi kesintisi yüksek çıkmakta, aynı zamanda vergi dilimlerinde bir üst dilime 657 sayılı kanuna tabi çalışanlara göre bir üst vergi kesinti dilimine daha erken geçmektedir. Hatta 399 sayılı KHK'nın II sayılı cetveline tabi olarak çalışanların toplu sözleşme ile aldıkları zam miktarları, vergi dilimleri çok daha önce üst dilime geçtiğinden 4'üncü ve 5'inci aylardan itibaren kaybolmakta ve toplu sözleşme öncesi aldıkları maaşlarının da altına düşmektedir.” dedi.

Genel Başkan Budak sunulan nedene ilişkin, 399’lu KHK’ye tabi olarak çalışanların aylık gelir vergisi kesintilerinin % 15 oranı aşmayacak şekilde düzenlenmesini veya eline geçen net ücret üzerinden kesinti yapılarak mağduriyetlerin giderilmesini talep etti.

2-PTT A.Ş’de 399’lu Statüde Çalışanların Maaşlarına Skala Düzenlenmesinin Yapılması

Yüksek Planlama Kurulunca, 18/07/2017 tarihli ve 2017/T-8 sayılı kararı ile 21 Temmuz 2017 tarih ve 30130 sayılı resmi gazete de yayınlanan, kamu iktisadi teşebbüsleri ve bağlı ortaklıkları sözleşmeli personel ücret gruplarının yeniden tespit edilmesine ilişkin kararı doğrultusunda görüş bildiren Budak; “Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı cetvele dahil pozisyonlarına ilişkin Temel Ücret Gruplarının 5 gruptan 3 gruba düşürülmesi ile birlikte PTT A.Ş bünyesinde ünvan ve kadrolarında çalışanların temel ücret grupları tablosunda tavan ücretleri yükseldiğinden skala düzenlemesi yapılabilmesi için uygun veriler oluşmasına rağmen, PTT’ A.Ş.’ ce bu güne kadar yazılı talebimize rağmen bu doğrultuda herhangi bir uygulama yapılmamıştır. Kamudaki diğer kurumlar bünyesinde KHK’ya tabi 399’lu çalışanları ilgilendiren ücret gruplarının yeniden düzenlenmesine ilişkin uygulamanın 01.01.2018’den itibaren uygulamaya konulmuş bulunmaktadır.” dedi.

Sunulan sorunun üzerine Genel Başkan Budak, PTT A.Ş.’de çalışan yaklaşık 18.000 personel için %5 oranında skala düzenlenmesinin yapılmasının sağlanmasını talep etti.

3-PTT A.Ş. Bünyesinde Görev Yapan Dağıtıcı ve Başdağıtıcıların Fiili Hizmet Zammı

Baş dağıtıcı ve dağıtıcı olarak görev yapan personele uygulanan fiili hizmet zammı konusundaki sorunları aktaran Budak, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde Başdağıtıcı ve dağıtıcı ünvanlarında çalışan sigortalıların prim ödeme gün sayılarına, çalışma sürelerinin her 360 günü için 90 gün, fiilî hizmet süresi zammı olarak eklenmesini talep etti. Genel Başkan Budak: “Fiili Hizmet zammı uygulanmaması durumunda, zorunlu emeklilik durumlarında yaşanan hak kaybının engellenmesi için bu yönde yeni bir çalışmanın yapılması gerekmektedir.” dedi.

4-PTT A.Ş. Bünyesinde Çalışan Başdağıtıcı ve Dağıtıcıların Çalışma Yaş Sınırının Yükselmesi

25 Ağustos 2017 tarihinde resmi gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren 2018-2019 yıllarını kapsayan toplu sözleşmede anlaşma metnin 11. maddesinde, “5434 sayılı kanunun 40. maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendinin (IV) numaralı alt bendinde yer alan  ”55”  ibaresi “60” olarak uygulanır.” ibaresi yer aldığını ifade eden Budak, halen uygulanmamış bulunan bu kararın PTT A.Ş. tarafından yürürlüğe konularak uygulanması için PTT nezdinde girişimlerde bulunulmasını talep etti.

5-PTT A.Ş. Bünyesinde 399 Sayılı KHK Kapsamında Görev Yapan Dağıtıcılara 399 Sayılı KHK Kapsamında Memurluğa Geçiş Hakkının Verilmesi

Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi'nde 399 sayılı KHK kapsamında en az 5 yıl görev yapan ve 4 yıllık üniversite mezunu olan dağıtıcıların 2012 yılına kadar talep etmeleri durumunda 399 sayılı KHK kapsamında sınavsız olarak memurluğa geçiş yapabilmekte olduklarını dile getiren Budak, “2012 yılında yapılan yönetmelik değişikliği ile bu personel gerekli şartları taşımaları kaydı ile sınava tabi tutuldular ve sınavı kazananlar 399 sayılı KHK kapsamında memuriyete geçirildiler. Bu tarihten sonra ise kurumda 399 sayılı KHK kapsamında 5 yıl görev yapmış ve 4 yıllık üniversite mezunu olan dağıtıcıların sayıları artmasına rağmen bu personelin 399 sayılı KHK kapsamında memuriyete geçirilmeleri yönünde bir adım atılmamış aksine memur ihtiyacını kurum dışarıdan personel alarak giderme yoluna gitmiştir. Kurumun dışarıdan personel alma politikası nedeni ile kurumda 399 sayılı KHK kapsamında 5 yıl görev yapmış ve 4 yıllık üniversite mezunu olan dağıtıcılar kendilerini dışlanmış hissetmeye başlamış ve bu durum personelin iş verimliliğinin düşmesine neden olmuştur. Kurumda 5 yıl görev yapmış ve 4 yıllık üniversite mezunu olan dağıtıcıların kurum aidiyetinin ve iş verimliliğinin artırılması mağduriyetlerinin giderilmesi için ya kurum içerisinde açılacak bir sınavla ya da talepte bulunanların faydalanacağı şekilde 399 sayılı KHK kapsamında memuriyete geçirilmeleri sağlanması için PTT A.Ş. nezdinde girişimlerle bulunulmasını talep ediyoruz.” İfadelerini kullandı.

6-PTT A.Ş. Bünyesinde Çalışan İdari Hizmet Sözleşmeli Dağıtıcı, Gişe Büro Görevlisi ve Teknikerlere Skala Düzenlemesi Yapılması

PTT A.Ş.'de İdari Hizmet Sözleşmeli olarak çalışan Dağıtıcı, Gişe Büro Görevlisi ve Teknikerler, 399 sayılı KHK kapsamında çalıştırılan Dağıtıcı, Memur ve Teknikerler ile aynı işi yapmalarına rağmen daha düşük ücretlerle çalışmakta olduklarını vurgulayan Budak, 

“İHS’li olarak çalışanların ücretlerinde % 23,8 oranında artış yapılması, 21.07.2017 tarih ve 30130 sayılı Resmi Gazete ile 18.07.2017 tarih ve 2017/T-7 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararı'nın "Ücretlerin artırılması" başlıklı 4. maddesinin 2. fıkrası ile PTT A.Ş. Yönetim Kurulunun yetkisine bırakılmıştır. İHS’li olarak çalışan ve ücretleri düşük olan Dağıtıcı, Gişe Büro Görevlisi ve Teknikerlerin mağduriyetlerinin giderilmesi için; 18.07.20147 tarih ve 2017/T-7 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararı'nın Resmi Gazetede yayımlandığı 21.07.2017 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere Temel Ücretlerinin %23,8 oranında artırılması ya da aynı işi yaptıkları 399 sayılı KHK kapsamındaki çalışanlarla aynı ücreti almaları için PTT A.Ş. nezdinde girişimlerde bulunulmasını talep ediyoruz.” dedi.

7-Taşeron İşçiler Hakkında

Toplantı da taşeron işçilere de değinen Genel Başkan Budak: “PTT A.Ş.’de görev yapan Taşeronlara Kadro verilmesi için hükümet nezdinde yürütülen çalışmaların PTT’nin de dahil edilmesini talep ediyoruz” diyerek sözlerini tamamladı.